Akun vaihto hinta

Kilpailuta akun vaihto

Keskihinta: 215 €

Vaihtelee n. 119 €330 €

Mihin hinnat perustuvat?
Akun vaihto hinta

Akkua vaihtaessa on hyvä tarkistaa, millainen akku ajoneuvossa on paikallaan, jotta uutta akkua hankkiessa tietää alustavasti millaisen tarvitsee. Akkua ostaessa tulisi huomioida akun ampeerituntimäärä, jonka tulisi olla vähintään sama kuin jo paikallaan olevassa akussa. Erityisesti Suomessa on hyvä huomioida akun kylmäkäynnistysteho eli CCA-arvo. Olisi myös hyvä huomioida millaisessa käytössä auto ja auton akku ovat, tuleeko paljon lyhyttä ajoa ja onko mahdollisesti polttoainekäyttöinen lisälämmitin käytössä. Varsinkin pakkasilmalla lyhyet ajot sekä lisälämmittimen käyttö laskevat helposti akun jännitettä niin, että koh-tuullisen lyhyessäkin ajassa akun varaus voi laskea niin alas, ettei auto enää käynnisty.

Mitä uudempi auto on kyseessä, sitä todennäköisemmin akun vaihdon joutuu teettämään ammattilaisen toimesta. Vanhemmissa autoissa akun vaihto on suhteellisen helppo tehdä itsekin, jos ymmärtää mitä tekee. Akun vaihto myös nollaa esimerkiksi radion muistin ja voi vaikuttaa muihinkin järjestelmiin, uudemmissa autoissa akun vaihto voi vaatia akun koodaamista järjestelmään.


Miten hinta on arvioitu?

AutoJerryn hinta-arviot perustuvat palvelussa välitettyihin tuhansiin huoltotarjouksiin ja AutoJerryn huoltoneuvojan asiantuntemukseen.

Ne auttavat sinua saamaan käsityksen yleisimpien huolto- ja korjaustoimenpiteiden hintatasosta. Hinnaston tavoitteena ei ole kertoa sinulle 100 % tarkkaa hintaa, sillä hinta vaihtelee paljon automerkin, mallin, iän sekä varaosien tyypin ja laadun mukaan.

HOX HOX! Halvin ei ole aina edullisin.

Suosittelemme valitsemaan mieluummin laadukkaampia varaosia ja nesteitä, jotta autosi kestää pidempään.

Lue lisää aiheesta akun vaihto

Työn hinta n. 25 %

Osien hinta n. 75 %


Kilpailuta akun vaihto ilmaiseksi

Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty

Akun vaihto


Akku

Akku varastoi sähköenergiaa, jota auton sähkölaitteet käyttävät. Ajon aikana auton sähkölaitteet saavat virtaa auton latausjärjestelmästä, joka myös varastoi sähköä ajon aikana akkuun. Yleisimpien henkilöautojen sähköjärjestelmät toimivat nykyisin 12 voltin jännitteellä.

Akun tärkeimmät ominaisuudet ovat akun kapasiteetti ja kylmäkäynnistysvirran antokyky (CCA, Cold Cranking Amps). Kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina, eli tämä arvo kertoo montako tuntia akku voi antaa yhden ampeerin virtaa. Yleisimmät akkujen kapasiteetit ovat väliltä 60Ah - 100Ah. Suomen talvissa olosuhteissa isommille kapasiteeteille on todellista tarvetta. Starttimoottori toimii akun virran avulla ja vaatii toimiakseen huomattavan suuria virtamääriä. Tehokkaimmilla akuilla CCA-arvo, joka mitataan -18 Celsius asteessa on yli 700A. Tämä on siis se virta jonka akku pystyy syöttämään starttimoottorille käynnistyksen yhteydessä. 

Auton akku voi joku aamu olla tyhjä, jos vaikka ajovalot ovat jääneet yöksi päälle. Auton voi käynnistää käynnistyskaapeleiden avulla saamalla virtaa ystävällisen naapurin auton akusta. Jos akku on muuten kunnossa, yleensä noin puolen tunnin ajo riittää lataamaan akkua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten. Näin siis kesällä! Talvella akun ominaisuudet heikkenevät ja virranotto ja -antokyky ei ole samaa tasoa kuin kesäkeleillä. Varsinkin talvella tyhjentynyttä akkua kannattaa ladata sähköverkosta lataukseen tarkoitetulla akkulaturilla.

Apuvirran antaminen

Otettaessa apuvirtaa naapurin autosta käynnistyskaapeleita toimi näin:

1) Sammuta naapurin ajoneuvo.

2) Kytke ensin Plus puristimet akkujen Plus napoihin.

3) Seuraavaksi kytke Miinus puristin käynnistysapua antavan ajoneuvon akun Miinus napaan.

4) Lopuksi kytke kaapelin Miinus puristin käynnistysapua tarvitsevan auton moottorin lohkoon tai auton maalittomaan runkopintaan, mahdollisimman kauas auton akusta ja polttoaineen syöttöjärjestelmistä. Näin siksi, että viimeisen kaapelin kytkeminen saattaa aiheuttaa kipinöintiä ja on olemassa syttymisvaara tyhjentyneestä akusta mahdollisesti purkautuneiden kaasujen vuoksi.

5) Kun käynnistyskaapelit on kytketty, käynnistä ensin käynnistysapua antavan auton moottori, ja anna auton käydä hetki, jotta tyhjentynyt akku hetken "elpyy". Käynnistä vasta sitten apua tarvitsevan auton moottori. Tässä kohtaa on ENNEN virtaa tarvitsevan auton käynnistystä myös erittäin suositeltava toimenpide sammuttaa virtaa apua antavan auton moottori ja irrottaa avaimet virtalukosta, jos kyseessä on uudehko auto. Näin vältetään virta/jännitepiikkien aiheuttamia tuhoja virtaa antavassa autossa, kun virtaa tarvitse auto käynnistyy. Varo kuitenkin starttaamasta virtaa antavan auton akkuakin tyhjäksi asti.

6) Anna molempien autojen käydä hetki (jos virtaa antava auto oli käynnissä, kun virtaa tarvitsevaa autoa startattiin), jotta apua saanut akku saa hieman varausta. Sammuta apua antaneen auton moottori ja irroita kaapelit päinvastaisessa järjestyksessä, eli lähtien apua saaneen auton Miinus puristimesta. 

7) Mikäli virtaa tarvitseva auto ei vain käynnisty useamman yrityksen jälkeen, niin voi olla, että akku on esimerkiksi niin jäässä, tai autossa on joki muu käynnistyksen estävä vika, ettei apuvirran antamista kannata jatkaa.

HUOMIO! On tärkeää käsitellä vain yhtä kaapelia kerralla jottei toiselta puolen akkuun kytketyn kaapelin Plus ja Miinus puristimet vahingossakaan osu toisiinsa.

HUOMIO! Apuvirran antaminen ja ottaminen on aina omalla vastuulla! Perehdy aina ensin autosi ohjekirjaan ja siihen, saako autostasi yleensäkään antaa/ottaa apuvirtaa. Nykyautojen elektroniset järjestelmät ovat niin herkkiä, että vaikka virran antaminen tehtäisiin periaatteessa oikein, voi silti aiheutua tuhansien eurojen kustannuksia rikkoutuneiden sähkölaitteiden muodossa.

Vinkki: Kun apuvirtaa annetaan on aina virta- ja jännitepiikkien vaara ja autojen elektroniset järjestelmät ovat tällöin vaarassa rikkoutua. On hyvä etukäteen sopia kuka on vastuussa mahdollisista vaurioista. Lähtökohtaisesti jokainen vastaa oman autonsa mahdollisista vaurioista itse, sillä on vapaaehtoisesti lähtenyt virtaa antamaan/ottamaan. Paremmissa käynnistyskaapeleissa on ylijännitesuoja, joka suojelee autojen elektroniikkaa. Kaikista turvallisin vaihtoehto apuvirran antamiselle on hankkia ns. apukäynnistinlaite/starttiboosteri ja perehtyä sen oikeaan käyttöön. Tällaiset apukäynnistimet maksavat yleensä muutamasta kympistä alle kahteensataan euroon.

Laadukkaan akun pitäisi kestää tasaisessa käytössä helposti viisi vuotta ja jopa kymmenen vuotta. Jos akku toistuvasti tyhjenee, tai on vajaalla latauksella sen käyttöikä lyhenee. Talvella tyhjät akut voivat jäätyä, ja akun jäätyminen saattaa rikkoa akun kerrasta. 

Akun vaihto

Jos autosi akku on usein tyhjä, on vika tyypillisesti joko akun latausjärjestelmässä, eli laturissa, tai akku vain on vanhentunut, eikä se kykene enää varastoimaan sähköä. Mutta vika voi olla myös muussa viallisessa sähkölaitteessa, joka "vuotaa" virtaa. 

Akun vaihto tulee ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun akku ei enää jaksa antaa tarpeeksi käynnistysvirtaa. Aiemmin oli varsin tavallista ostaa akku tarvikkeena ja vaihtaa akku itse. Uudemmissa 2000-luvun autoissa akun vaihto todennäköisemmin vaatii korjaamoammattilaisen apua ja oikeanlaiset laitteet. Samalla ammattilainen huolehtii vanhan akun, joka on ongelmajätettä, oikeanlaisen käsittelyn. 

2000 luvun autoissa on yhä enemmän akun virtaa käyttäviä herkkiä laitteita. Jos akun irrottaa voi käydä niin, että akun varassa toimivat laitteet hävittävät tietoja ja osa laitteista pitää koodata uudestaan. Akun vaihdossa saattaa syntyä myös virtapiikkejä, jotka voivat olla vahingollisia auton sähköjärjestelmille. Start-stop autoihin, jotka polttoainetaloudellisesti sammuttavat ja käynnistävät moottorin liikenteessä auton polkimista, akut koodataan auton järjestelmään ja tämä vaatii oikeanlaiset laitteet ja asiantuntemuksen.

Akun vaihdon tarpeellisuuden huomaa erityisesti kylmällä ilmalla, jolloin starttimoottori joutuu työskentelemään enemmän käynnistääkseen auton. Käyttöiän loppuminen ja alhainen varaus voivat myös uusissa autoissa aiheuttaa sähkölaitteiden kummallista käyttäytymistä.

Uusissa autoissa lisälaitteet syövät usein paljon enemmän energiaa, kuin akku ehtii lyhyiden kaupunkisiirtyminen aikana ottaa vastaan. Tällöin paras tapa akun täyttämiseen on ladata akkua sähköverkosta akkulaturilla tai hieman pitempi ajolenkki, jonka aikana akku ehtii latautua.


Aloita huoltoliikkeiden vertailu tästä

Huolto Auto Vuosimalli Mittarilukema Keskihinta
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.2 DIG-T mk2 2018 138 €
Näytä huoltopyyntö Ford Mondeo 2.0 TDCI mk2 2014 213 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 2.0 EcoBlue 2019 96000 253 €
Näytä huoltopyyntö Honda CR-V 2.0 2007 280000 584 €
Näytä huoltopyyntö Ford Mondeo 2.0 TDCI mk2 2014 186000 234 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 T2 1.5 mk2 2019 41000 75 €
Näytä huoltopyyntö Jaguar F-Type 2.0 2018 63000 344 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D4 2.4 2016 117500 267 €
Näytä huoltopyyntö Mazda 3 2.0 2014 140000 60 €
Näytä huoltopyyntö Seat Leon 2.0 CUPRA mk2 2018 85000 289 €
Näytä huoltopyyntö BMW 2-Sarja 225xe 2018 120000 344 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 5008 1.6 HDI 2013 130000 245 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 180 1,8 2009 65000 183 €
Näytä huoltopyyntö Mitsubishi Outlander 2.4 Hybrid 2019 140000 215 €
Näytä huoltopyyntö Mitsubishi ASX 1.6 mk2 2015 178 €
Näytä huoltopyyntö Honda Civic 1.4 2003 133 €
Näytä huoltopyyntö KIA Optima 2.0 Hybrid 2018 204 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1,6 2012 225000 199 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 2.0 EcoBlue 2019 96000 236 €
Näytä huoltopyyntö Opel Corsa 1.4 2016 102000 179 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2015 220000 58 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2015 75 €
Näytä huoltopyyntö Opel Corsa 1.2 2007 88000 137 €
Näytä huoltopyyntö BMW 1-Sarja 120d mk2 2018 104000 347 €
Näytä huoltopyyntö Opel Corsa 1.4 2016 166000 114 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.2 TSI 2012 210 €
Näytä huoltopyyntö Nissan X-trail 1.6 DIG-T 2017 96000 253 €
Näytä huoltopyyntö Citroen C4 1.2 2016 268 €
Näytä huoltopyyntö Ford Fiesta 1.6 TDCI 2014 155000 207 €
Näytä huoltopyyntö Renault Trafic 29 1.6 DCI 2018 84000 243 €
Näytä huoltopyyntö Seat Toledo 1.2 TSI 2017 108000 199 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2014 370000 238 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 TFSI 2007 220000 267 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 330e 2020 192000 45 €
Näytä huoltopyyntö Citroen C3 1.2 PureTech 2018 83000 274 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 350 e 2018 172500 418 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.8 TSI 2013 171000 273 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D2 1.6 2013 347000 97 €
Näytä huoltopyyntö Mitsubishi Outlander 2.0 2014 146000 190 €
Näytä huoltopyyntö Opel Mokka 1.4 Turbo mk1 2015 310 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Roomster 1.2 TSI 2015 233 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.3 DIG-T mk2 2019 85000 196 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.6 2012 64000 172 €
Näytä huoltopyyntö Hyundai i30 1.4 MPI ISG 2013 120000 233 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Corolla 1.6 2008 210000 437 €
Näytä huoltopyyntö BMW 4-Sarja 2020 17200 367 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Avensis 1.6 2013 230000 163 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 TSI 2010 210000 280 €
Näytä huoltopyyntö Opel Corsa 1.2 2014 175000 207 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Amarok 2.0 TDI 2012 361 €
Näytä huoltopyyntö Audi A3 1.4 TCNG g-tron mk1 2015 135000 265 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat 1.4 Plug-In Hybrid 2022 42000 78 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2017 125000 330 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2017 125000 321 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2013 200000 280 €
Näytä huoltopyyntö Mazda CX-3 2.0 2019 35500 229 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.2 TSI 2015 70000 224 €
Näytä huoltopyyntö Seat Ibiza 1.2 TSI 2012 106000 235 €
Näytä huoltopyyntö Subaru Outback 2.5 2018 246 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Almera 1.5 2007 312000 137 €
Näytä huoltopyyntö Seat Leon 1.8 TSI mk1 2013 169000 270 €
Näytä huoltopyyntö Audi A6 2.7 TDI 2006 275000 333 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.3 DIG-T mk2 2019 100000 56 €
Näytä huoltopyyntö Renault Clio 1.2 0 200000 168 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2014 275 281 €
Näytä huoltopyyntö KIA Niro 1.6 Hybrid 2019 20000 245 €
Näytä huoltopyyntö BMW 5-Sarja 520d mk1 2011 270000 357 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Prius 1.5 Hybrid 2004 280000 170 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Sharan 2.0 TDI 2014 185000 331 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Superb 2.0 TDI 2016 220000 322 €
Näytä huoltopyyntö Honda CR-V 2.0 2009 92000 264 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2018 117000 328 €
Näytä huoltopyyntö BMW 5-Sarja 518d mk2 2017 240000 635 €
Näytä huoltopyyntö KIA Sportage 1.7 CRDI 2011 296 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz A 180 2014 290000 282 €
Näytä huoltopyyntö Mazda 3 2.0 2014 221000 260 €
Näytä huoltopyyntö Audi A3 1.8 Turbo 2000 245000 174 €
Näytä huoltopyyntö Opel Meriva 1.4 Turbo EcoFLEX 2012 196 €
Näytä huoltopyyntö Seat Ibiza 1.2 TSI ST 2011 275000 187 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.6 TDI 2014 199 €
Näytä huoltopyyntö Citroen Jumper 35 2.2 HDI 2015 40000 286 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2018 150000 158 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 TDI 2013 315000 255 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 220 d 2018 305 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Jetta 1.2 TSI 2011 175000 205 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Micra 1.2 DIG-S 2014 184 €
Näytä huoltopyyntö Opel Corsa 1.2 2006 137 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz E 200 d 2021 114000 395 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 180 2019 110000 328 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Superb 2.0 TDI mk1 2016 150000 69 €
Näytä huoltopyyntö KIA Optima 2.0 phev 2019 50800 192 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Auris 1.8 Hybrid 2013 167000 180 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 2.0 TDI 2008 139000 333 €
Näytä huoltopyyntö Ford Mondeo 2.0 TDCI mk1 2008 198 €
Näytä huoltopyyntö Opel CROSSLAND X 1.2 2020 40000 251 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Superb 2.0 TDI mk2 2021 100000 272 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V70 D4 2.0 mk3 2016 290000 159 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Corolla 1.6 2006 275000 163 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Fabia 1.0 2016 107000 209 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 220 CDI 2014 128000 327 €

Kilpailuta alueesi tarjoukset tästä

Kilpailuta huoltosi tästä

Tarvitsetko apua AutoJerryn käytössä?
Voit aloittaa palvelun käytön jättämällä
uuden tarjouspyynnön täältä >>

Jo yli 500 000 suomalaista käyttää AutoJerryä auton huoltamiseen!

Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin, katso Asiakaspalvelu-sivumme josta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.