Akun vaihto hinta

Kilpailuta akun vaihto

Keskihinta: 216 €

Vaihtelee n. 119 €330 €

Mihin hinnat perustuvat?
Akun vaihto hinta

Akkua vaihtaessa on hyvä tarkistaa, millainen akku ajoneuvossa on paikallaan, jotta uutta akkua hankkiessa tietää alustavasti millaisen tarvitsee. Akkua ostaessa tulisi huomioida akun ampeerituntimäärä, jonka tulisi olla vähintään sama kuin jo paikallaan olevassa akussa. Erityisesti Suomessa on hyvä huomioida akun kylmäkäynnistysteho eli CCA-arvo. Olisi myös hyvä huomioida millaisessa käytössä auto ja auton akku ovat, tuleeko paljon lyhyttä ajoa ja onko mahdollisesti polttoainekäyttöinen lisälämmitin käytössä. Varsinkin pakkasilmalla lyhyet ajot sekä lisälämmittimen käyttö laskevat helposti akun jännitettä niin, että koh-tuullisen lyhyessäkin ajassa akun varaus voi laskea niin alas, ettei auto enää käynnisty.

Mitä uudempi auto on kyseessä, sitä todennäköisemmin akun vaihdon joutuu teettämään ammattilaisen toimesta. Vanhemmissa autoissa akun vaihto on suhteellisen helppo tehdä itsekin, jos ymmärtää mitä tekee. Akun vaihto myös nollaa esimerkiksi radion muistin ja voi vaikuttaa muihinkin järjestelmiin, uudemmissa autoissa akun vaihto voi vaatia akun koodaamista järjestelmään.


Miten hinta on arvioitu?

AutoJerryn hinta-arviot perustuvat palvelussa välitettyihin tuhansiin huoltotarjouksiin ja AutoJerryn huoltoneuvojan asiantuntemukseen.

Ne auttavat sinua saamaan käsityksen yleisimpien huolto- ja korjaustoimenpiteiden hintatasosta. Hinnaston tavoitteena ei ole kertoa sinulle 100 % tarkkaa hintaa, sillä hinta vaihtelee paljon automerkin, mallin, iän sekä varaosien tyypin ja laadun mukaan.

HOX HOX! Halvin ei ole aina edullisin.

Suosittelemme valitsemaan mieluummin laadukkaampia varaosia ja nesteitä, jotta autosi kestää pidempään.

Lue lisää aiheesta akun vaihto

Työn hinta n. 25 %

Osien hinta n. 75 %


Kilpailuta akun vaihto ilmaiseksi

Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty

Akun vaihto


Akku

Akku varastoi sähköenergiaa, jota auton sähkölaitteet käyttävät. Ajon aikana auton sähkölaitteet saavat virtaa auton latausjärjestelmästä, joka myös varastoi sähköä ajon aikana akkuun. Yleisimpien henkilöautojen sähköjärjestelmät toimivat nykyisin 12 voltin jännitteellä.

Akun tärkeimmät ominaisuudet ovat akun kapasiteetti ja kylmäkäynnistysvirran antokyky (CCA, Cold Cranking Amps). Kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina, eli tämä arvo kertoo montako tuntia akku voi antaa yhden ampeerin virtaa. Yleisimmät akkujen kapasiteetit ovat väliltä 60Ah - 100Ah. Suomen talvissa olosuhteissa isommille kapasiteeteille on todellista tarvetta. Starttimoottori toimii akun virran avulla ja vaatii toimiakseen huomattavan suuria virtamääriä. Tehokkaimmilla akuilla CCA-arvo, joka mitataan -18 Celsius asteessa on yli 700A. Tämä on siis se virta jonka akku pystyy syöttämään starttimoottorille käynnistyksen yhteydessä. 

Auton akku voi joku aamu olla tyhjä, jos vaikka ajovalot ovat jääneet yöksi päälle. Auton voi käynnistää käynnistyskaapeleiden avulla saamalla virtaa ystävällisen naapurin auton akusta. Jos akku on muuten kunnossa, yleensä noin puolen tunnin ajo riittää lataamaan akkua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten. Näin siis kesällä! Talvella akun ominaisuudet heikkenevät ja virranotto ja -antokyky ei ole samaa tasoa kuin kesäkeleillä. Varsinkin talvella tyhjentynyttä akkua kannattaa ladata sähköverkosta lataukseen tarkoitetulla akkulaturilla.

Apuvirran antaminen

Otettaessa apuvirtaa naapurin autosta käynnistyskaapeleita toimi näin:

1) Sammuta naapurin ajoneuvo.

2) Kytke ensin Plus puristimet akkujen Plus napoihin.

3) Seuraavaksi kytke Miinus puristin käynnistysapua antavan ajoneuvon akun Miinus napaan.

4) Lopuksi kytke kaapelin Miinus puristin käynnistysapua tarvitsevan auton moottorin lohkoon tai auton maalittomaan runkopintaan, mahdollisimman kauas auton akusta ja polttoaineen syöttöjärjestelmistä. Näin siksi, että viimeisen kaapelin kytkeminen saattaa aiheuttaa kipinöintiä ja on olemassa syttymisvaara tyhjentyneestä akusta mahdollisesti purkautuneiden kaasujen vuoksi.

5) Kun käynnistyskaapelit on kytketty, käynnistä ensin käynnistysapua antavan auton moottori, ja anna auton käydä hetki, jotta tyhjentynyt akku hetken "elpyy". Käynnistä vasta sitten apua tarvitsevan auton moottori. Tässä kohtaa on ENNEN virtaa tarvitsevan auton käynnistystä myös erittäin suositeltava toimenpide sammuttaa virtaa apua antavan auton moottori ja irrottaa avaimet virtalukosta, jos kyseessä on uudehko auto. Näin vältetään virta/jännitepiikkien aiheuttamia tuhoja virtaa antavassa autossa, kun virtaa tarvitse auto käynnistyy. Varo kuitenkin starttaamasta virtaa antavan auton akkuakin tyhjäksi asti.

6) Anna molempien autojen käydä hetki (jos virtaa antava auto oli käynnissä, kun virtaa tarvitsevaa autoa startattiin), jotta apua saanut akku saa hieman varausta. Sammuta apua antaneen auton moottori ja irroita kaapelit päinvastaisessa järjestyksessä, eli lähtien apua saaneen auton Miinus puristimesta. 

7) Mikäli virtaa tarvitseva auto ei vain käynnisty useamman yrityksen jälkeen, niin voi olla, että akku on esimerkiksi niin jäässä, tai autossa on joki muu käynnistyksen estävä vika, ettei apuvirran antamista kannata jatkaa.

HUOMIO! On tärkeää käsitellä vain yhtä kaapelia kerralla jottei toiselta puolen akkuun kytketyn kaapelin Plus ja Miinus puristimet vahingossakaan osu toisiinsa.

HUOMIO! Apuvirran antaminen ja ottaminen on aina omalla vastuulla! Perehdy aina ensin autosi ohjekirjaan ja siihen, saako autostasi yleensäkään antaa/ottaa apuvirtaa. Nykyautojen elektroniset järjestelmät ovat niin herkkiä, että vaikka virran antaminen tehtäisiin periaatteessa oikein, voi silti aiheutua tuhansien eurojen kustannuksia rikkoutuneiden sähkölaitteiden muodossa.

Vinkki: Kun apuvirtaa annetaan on aina virta- ja jännitepiikkien vaara ja autojen elektroniset järjestelmät ovat tällöin vaarassa rikkoutua. On hyvä etukäteen sopia kuka on vastuussa mahdollisista vaurioista. Lähtökohtaisesti jokainen vastaa oman autonsa mahdollisista vaurioista itse, sillä on vapaaehtoisesti lähtenyt virtaa antamaan/ottamaan. Paremmissa käynnistyskaapeleissa on ylijännitesuoja, joka suojelee autojen elektroniikkaa. Kaikista turvallisin vaihtoehto apuvirran antamiselle on hankkia ns. apukäynnistinlaite/starttiboosteri ja perehtyä sen oikeaan käyttöön. Tällaiset apukäynnistimet maksavat yleensä muutamasta kympistä alle kahteensataan euroon.

Laadukkaan akun pitäisi kestää tasaisessa käytössä helposti viisi vuotta ja jopa kymmenen vuotta. Jos akku toistuvasti tyhjenee, tai on vajaalla latauksella sen käyttöikä lyhenee. Talvella tyhjät akut voivat jäätyä, ja akun jäätyminen saattaa rikkoa akun kerrasta. 

Akun vaihto

Jos autosi akku on usein tyhjä, on vika tyypillisesti joko akun latausjärjestelmässä, eli laturissa, tai akku vain on vanhentunut, eikä se kykene enää varastoimaan sähköä. Mutta vika voi olla myös muussa viallisessa sähkölaitteessa, joka "vuotaa" virtaa. 

Akun vaihto tulee ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun akku ei enää jaksa antaa tarpeeksi käynnistysvirtaa. Aiemmin oli varsin tavallista ostaa akku tarvikkeena ja vaihtaa akku itse. Uudemmissa 2000-luvun autoissa akun vaihto todennäköisemmin vaatii korjaamoammattilaisen apua ja oikeanlaiset laitteet. Samalla ammattilainen huolehtii vanhan akun, joka on ongelmajätettä, oikeanlaisen käsittelyn. 

2000 luvun autoissa on yhä enemmän akun virtaa käyttäviä herkkiä laitteita. Jos akun irrottaa voi käydä niin, että akun varassa toimivat laitteet hävittävät tietoja ja osa laitteista pitää koodata uudestaan. Akun vaihdossa saattaa syntyä myös virtapiikkejä, jotka voivat olla vahingollisia auton sähköjärjestelmille. Start-stop autoihin, jotka polttoainetaloudellisesti sammuttavat ja käynnistävät moottorin liikenteessä auton polkimista, akut koodataan auton järjestelmään ja tämä vaatii oikeanlaiset laitteet ja asiantuntemuksen.

Akun vaihdon tarpeellisuuden huomaa erityisesti kylmällä ilmalla, jolloin starttimoottori joutuu työskentelemään enemmän käynnistääkseen auton. Käyttöiän loppuminen ja alhainen varaus voivat myös uusissa autoissa aiheuttaa sähkölaitteiden kummallista käyttäytymistä.

Uusissa autoissa lisälaitteet syövät usein paljon enemmän energiaa, kuin akku ehtii lyhyiden kaupunkisiirtyminen aikana ottaa vastaan. Tällöin paras tapa akun täyttämiseen on ladata akkua sähköverkosta akkulaturilla tai hieman pitempi ajolenkki, jonka aikana akku ehtii latautua.


Aloita huoltoliikkeiden vertailu tästä

Huolto Auto Vuosimalli Mittarilukema Keskihinta
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 T2 1.5 mk2 2019 90000 358 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz Sprinter 516 2.2 CDI 2011 384 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.3 DIG-T mk2 2019 64465 274 €
Näytä huoltopyyntö Opel Ampera EV 1.4 2012 158000 236 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 320d mk1 2013 190000 306 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Fabia 1.2 TSI 2015 105000 232 €
Näytä huoltopyyntö Audi A3 1.6 TDI mk1 2016 286 €
Näytä huoltopyyntö Opel Astra 1.4 Turbo 2019 54000 263 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.4 TSI ACT 2016 256300 195 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 TDI 2017 197000 409 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.2 TSI 2011 245000 327 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Fabia 1.0 TSI 2019 27000 220 €
Näytä huoltopyyntö Hyundai Ioniq 1.6 Plug-in 2020 60000 209 €
Näytä huoltopyyntö KIA Optima 2.0 2017 75000 322 €
Näytä huoltopyyntö Opel Astra 1.0 Turbo 2016 123000 325 €
Näytä huoltopyyntö Citroen C4 Picasso 1.6 HDI mk1 2014 91070 289 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen T5 TRANSPORTER 2.5 TDI 2007 282 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.2 TSI 2015 190000 268 €
Näytä huoltopyyntö Mazda 2 1.3 2012 101.000 221 €
Näytä huoltopyyntö Infiniti M37 2010 354 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Auris 1.2T 2016 95000 250 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 T2 1.5 mk2 2019 106000 275 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen CC 1.4 TSI MultiFuel 2013 249000 266 €
Näytä huoltopyyntö BMW i3 BEV 2019 71000 50 €
Näytä huoltopyyntö Seat Leon 1.4 TSI ACT mk1 2015 170000 80 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz A 200 2018 900000 256 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 308 1.6 HDI SW 2017 124000 290 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 308 1.6 HDI SW 2017 124000 276 €
Näytä huoltopyyntö Ford Transit 350 2.2 TDCI 2011 50 €
Näytä huoltopyyntö Mitsubishi Outlander 2.4 Hybrid 2019 157000 390 €
Näytä huoltopyyntö Citroen Xsara Picasso 1.6 2006 249000 192 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz A 180 2016 102000 270 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Avensis 1.6 2014 190000 221 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.6 FlexFuel 2013 169000 178 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 320d mk2 2016 230000 325 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.2 TSI 2013 161000 183 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 2.0 mk2 2018 157000 294 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz CLS 3.5 bensa 2008 180000 495 €
Näytä huoltopyyntö Audi A3 1.4 TFSI mk1 2015 204000 277 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 1.8 TFSI 2013 184000 392 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 T8 Hybrid Inscription AWD 2019 104000 393 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 2017 97000 321 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.2 DIG-T mk1 2015 163000 161 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Yaris 1.5 Hybrid 2016 70000 417 €
Näytä huoltopyyntö Volvo S60 D4 2.0 mk2 2017 205000 318 €
Näytä huoltopyyntö Opel Insignia 1.5 2018 93000 200 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 2.0 mk1 2016 65000 219 €
Näytä huoltopyyntö Chevrolet Trailblazer 4.2 2002 250000 180 €
Näytä huoltopyyntö Mazda 3 2.0 2015 166000 185 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen up! 1.0 TFSI 2012 157000 71 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Juke 1.6 Turbo 2012 120000 157 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz CLA 200 2014 140 €
Näytä huoltopyyntö Audi A3 1.8 TFSI mk1 2014 146000 369 €
Näytä huoltopyyntö Toyota C-HR 1.8 Hybrid mk1 2019 266 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.9 TDI 2007 320000 170 €
Näytä huoltopyyntö BMW 6-Serie (E63/E64) 650i 2007 18000 336 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.8 mk2 2010 190000 202 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 307 1.6 2002 243000 160 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2017 192000 311 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.4 BlueGT 2014 131 €
Näytä huoltopyyntö Opel Astra 1.4 Turbo 2014 144000 255 €
Näytä huoltopyyntö Skoda KAROQ 1.0 TSI 2019 37000 299 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.6 mk1 2011 185 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf Plus 1.6 2009 280000 160 €
Näytä huoltopyyntö Toyota RAV4 300 2.2 TDCI 2014 230000 228 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 318i mk2 2018 19000 322 €
Näytä huoltopyyntö Opel Corsa 1.4 2018 70000 296 €
Näytä huoltopyyntö BMW 5-Sarja 530d mk1 2003 275000 232 €
Näytä huoltopyyntö Ford Fiesta 1.3 2004 340000 167 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Corolla Verso 1.8 2007 243000 170 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2014 160000 248 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.0 EcoBoost mk2 2016 170000 243 €
Näytä huoltopyyntö Ford Fiesta 1.25 2011 145000 413 €
Näytä huoltopyyntö KIA Niro 1.6 Hybrid 2017 197 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Rapid 1.2 TSI 2014 149000 378 €
Näytä huoltopyyntö Suzuki Alto 1.0 2009 90000 83 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot Partner 1.6 eHDI 2012 230000 312 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Rapid 1.2 TSI 2016 74000 313 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Fabia 1.0 TSI 2018 110000 99 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 1.8 Turbo 2005 392000 244 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 2.0 TDI 2016 150000 235 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 180 2018 337 €
Näytä huoltopyyntö Ford C-MAX Grand 2.0 TDCI 2014 220000 219 €
Näytä huoltopyyntö Seat Alhambra 1.4 TSI 2012 165000 64 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.6 mk1 1999 200500 155 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.2 TSI 2014 220000 289 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Corolla 1.4 2004 195 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat 1.4 TSI 2011 214000 337 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 508 1.6 THP 2013 155000 285 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 2.0 TDI 2016 200000 256 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2020 120000 238 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2014 170000 80 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 3008 1.2 THP 2016 150000 259 €
Näytä huoltopyyntö Audi A8 V8 2003 284000 201 €
Näytä huoltopyyntö BMW X5 3.0d 2007 262000 388 €
Näytä huoltopyyntö Saab 9-3 1.9 TTID mk2 2011 310000 182 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Jetta 1.4 FSI 2008 190000 227 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.0 TSI 2017 246 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2014 175000 258 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Jetta 1.2 TSI 2011 196000 282 €

Kilpailuta alueesi tarjoukset tästä

Kilpailuta huoltosi tästä

Tarvitsetko apua AutoJerryn käytössä?
Voit aloittaa palvelun käytön jättämällä
uuden tarjouspyynnön täältä >>

Jo yli 500 000 suomalaista käyttää AutoJerryä auton huoltamiseen!

Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin, katso Asiakaspalvelu-sivumme josta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.