Akun vaihto hinta

Kilpailuta akun vaihto

Keskihinta: 220 €

Vaihtelee n. 120 €337 €

Mihin hinnat perustuvat?
Akun vaihto hinta

Akkua vaihtaessa on hyvä tarkistaa, millainen akku ajoneuvossa on paikallaan, jotta uutta akkua hankkiessa tietää alustavasti millaisen tarvitsee. Akkua ostaessa tulisi huomioida akun ampeerituntimäärä, jonka tulisi olla vähintään sama kuin jo paikallaan olevassa akussa. Erityisesti Suomessa on hyvä huomioida akun kylmäkäynnistysteho eli CCA-arvo. Olisi myös hyvä huomioida millaisessa käytössä auto ja auton akku ovat, tuleeko paljon lyhyttä ajoa ja onko mahdollisesti polttoainekäyttöinen lisälämmitin käytössä. Varsinkin pakkasilmalla lyhyet ajot sekä lisälämmittimen käyttö laskevat helposti akun jännitettä niin, että koh-tuullisen lyhyessäkin ajassa akun varaus voi laskea niin alas, ettei auto enää käynnisty.

Mitä uudempi auto on kyseessä, sitä todennäköisemmin akun vaihdon joutuu teettämään ammattilaisen toimesta. Vanhemmissa autoissa akun vaihto on suhteellisen helppo tehdä itsekin, jos ymmärtää mitä tekee. Akun vaihto myös nollaa esimerkiksi radion muistin ja voi vaikuttaa muihinkin järjestelmiin, uudemmissa autoissa akun vaihto voi vaatia akun koodaamista järjestelmään.


Miten hinta on arvioitu?

AutoJerryn hinta-arviot perustuvat palvelussa välitettyihin tuhansiin huoltotarjouksiin ja AutoJerryn huoltoneuvojan asiantuntemukseen.

Ne auttavat sinua saamaan käsityksen yleisimpien huolto- ja korjaustoimenpiteiden hintatasosta. Hinnaston tavoitteena ei ole kertoa sinulle 100 % tarkkaa hintaa, sillä hinta vaihtelee paljon automerkin, mallin, iän sekä varaosien tyypin ja laadun mukaan.

HOX HOX! Halvin ei ole aina edullisin.

Suosittelemme valitsemaan mieluummin laadukkaampia varaosia ja nesteitä, jotta autosi kestää pidempään.

Lue lisää aiheesta akun vaihto

Työn hinta n. 25 %

Osien hinta n. 75 %


Kilpailuta akun vaihto ilmaiseksi

Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty

Akun vaihto


Akku

Akku varastoi sähköenergiaa, jota auton sähkölaitteet käyttävät. Ajon aikana auton sähkölaitteet saavat virtaa auton latausjärjestelmästä, joka myös varastoi sähköä ajon aikana akkuun. Yleisimpien henkilöautojen sähköjärjestelmät toimivat nykyisin 12 voltin jännitteellä.

Akun tärkeimmät ominaisuudet ovat akun kapasiteetti ja kylmäkäynnistysvirran antokyky (CCA, Cold Cranking Amps). Kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina, eli tämä arvo kertoo montako tuntia akku voi antaa yhden ampeerin virtaa. Yleisimmät akkujen kapasiteetit ovat väliltä 60Ah - 100Ah. Suomen talvissa olosuhteissa isommille kapasiteeteille on todellista tarvetta. Starttimoottori toimii akun virran avulla ja vaatii toimiakseen huomattavan suuria virtamääriä. Tehokkaimmilla akuilla CCA-arvo, joka mitataan -18 Celsius asteessa on yli 700A. Tämä on siis se virta jonka akku pystyy syöttämään starttimoottorille käynnistyksen yhteydessä. 

Auton akku voi joku aamu olla tyhjä, jos vaikka ajovalot ovat jääneet yöksi päälle. Auton voi käynnistää käynnistyskaapeleiden avulla saamalla virtaa ystävällisen naapurin auton akusta. Jos akku on muuten kunnossa, yleensä noin puolen tunnin ajo riittää lataamaan akkua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten. Näin siis kesällä! Talvella akun ominaisuudet heikkenevät ja virranotto ja -antokyky ei ole samaa tasoa kuin kesäkeleillä. Varsinkin talvella tyhjentynyttä akkua kannattaa ladata sähköverkosta lataukseen tarkoitetulla akkulaturilla.

Apuvirran antaminen

Otettaessa apuvirtaa naapurin autosta käynnistyskaapeleita toimi näin:

1) Sammuta naapurin ajoneuvo.

2) Kytke ensin Plus puristimet akkujen Plus napoihin.

3) Seuraavaksi kytke Miinus puristin käynnistysapua antavan ajoneuvon akun Miinus napaan.

4) Lopuksi kytke kaapelin Miinus puristin käynnistysapua tarvitsevan auton moottorin lohkoon tai auton maalittomaan runkopintaan, mahdollisimman kauas auton akusta ja polttoaineen syöttöjärjestelmistä. Näin siksi, että viimeisen kaapelin kytkeminen saattaa aiheuttaa kipinöintiä ja on olemassa syttymisvaara tyhjentyneestä akusta mahdollisesti purkautuneiden kaasujen vuoksi.

5) Kun käynnistyskaapelit on kytketty, käynnistä ensin käynnistysapua antavan auton moottori, ja anna auton käydä hetki, jotta tyhjentynyt akku hetken "elpyy". Käynnistä vasta sitten apua tarvitsevan auton moottori. Tässä kohtaa on ENNEN virtaa tarvitsevan auton käynnistystä myös erittäin suositeltava toimenpide sammuttaa virtaa apua antavan auton moottori ja irrottaa avaimet virtalukosta, jos kyseessä on uudehko auto. Näin vältetään virta/jännitepiikkien aiheuttamia tuhoja virtaa antavassa autossa, kun virtaa tarvitse auto käynnistyy. Varo kuitenkin starttaamasta virtaa antavan auton akkuakin tyhjäksi asti.

6) Anna molempien autojen käydä hetki (jos virtaa antava auto oli käynnissä, kun virtaa tarvitsevaa autoa startattiin), jotta apua saanut akku saa hieman varausta. Sammuta apua antaneen auton moottori ja irroita kaapelit päinvastaisessa järjestyksessä, eli lähtien apua saaneen auton Miinus puristimesta. 

7) Mikäli virtaa tarvitseva auto ei vain käynnisty useamman yrityksen jälkeen, niin voi olla, että akku on esimerkiksi niin jäässä, tai autossa on joki muu käynnistyksen estävä vika, ettei apuvirran antamista kannata jatkaa.

HUOMIO! On tärkeää käsitellä vain yhtä kaapelia kerralla jottei toiselta puolen akkuun kytketyn kaapelin Plus ja Miinus puristimet vahingossakaan osu toisiinsa.

HUOMIO! Apuvirran antaminen ja ottaminen on aina omalla vastuulla! Perehdy aina ensin autosi ohjekirjaan ja siihen, saako autostasi yleensäkään antaa/ottaa apuvirtaa. Nykyautojen elektroniset järjestelmät ovat niin herkkiä, että vaikka virran antaminen tehtäisiin periaatteessa oikein, voi silti aiheutua tuhansien eurojen kustannuksia rikkoutuneiden sähkölaitteiden muodossa.

Vinkki: Kun apuvirtaa annetaan on aina virta- ja jännitepiikkien vaara ja autojen elektroniset järjestelmät ovat tällöin vaarassa rikkoutua. On hyvä etukäteen sopia kuka on vastuussa mahdollisista vaurioista. Lähtökohtaisesti jokainen vastaa oman autonsa mahdollisista vaurioista itse, sillä on vapaaehtoisesti lähtenyt virtaa antamaan/ottamaan. Paremmissa käynnistyskaapeleissa on ylijännitesuoja, joka suojelee autojen elektroniikkaa. Kaikista turvallisin vaihtoehto apuvirran antamiselle on hankkia ns. apukäynnistinlaite/starttiboosteri ja perehtyä sen oikeaan käyttöön. Tällaiset apukäynnistimet maksavat yleensä muutamasta kympistä alle kahteensataan euroon.

Laadukkaan akun pitäisi kestää tasaisessa käytössä helposti viisi vuotta ja jopa kymmenen vuotta. Jos akku toistuvasti tyhjenee, tai on vajaalla latauksella sen käyttöikä lyhenee. Talvella tyhjät akut voivat jäätyä, ja akun jäätyminen saattaa rikkoa akun kerrasta. 

Akun vaihto

Jos autosi akku on usein tyhjä, on vika tyypillisesti joko akun latausjärjestelmässä, eli laturissa, tai akku vain on vanhentunut, eikä se kykene enää varastoimaan sähköä. Mutta vika voi olla myös muussa viallisessa sähkölaitteessa, joka "vuotaa" virtaa. 

Akun vaihto tulee ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun akku ei enää jaksa antaa tarpeeksi käynnistysvirtaa. Aiemmin oli varsin tavallista ostaa akku tarvikkeena ja vaihtaa akku itse. Uudemmissa 2000-luvun autoissa akun vaihto todennäköisemmin vaatii korjaamoammattilaisen apua ja oikeanlaiset laitteet. Samalla ammattilainen huolehtii vanhan akun, joka on ongelmajätettä, oikeanlaisen käsittelyn. 

2000 luvun autoissa on yhä enemmän akun virtaa käyttäviä herkkiä laitteita. Jos akun irrottaa voi käydä niin, että akun varassa toimivat laitteet hävittävät tietoja ja osa laitteista pitää koodata uudestaan. Akun vaihdossa saattaa syntyä myös virtapiikkejä, jotka voivat olla vahingollisia auton sähköjärjestelmille. Start-stop autoihin, jotka polttoainetaloudellisesti sammuttavat ja käynnistävät moottorin liikenteessä auton polkimista, akut koodataan auton järjestelmään ja tämä vaatii oikeanlaiset laitteet ja asiantuntemuksen.

Akun vaihdon tarpeellisuuden huomaa erityisesti kylmällä ilmalla, jolloin starttimoottori joutuu työskentelemään enemmän käynnistääkseen auton. Käyttöiän loppuminen ja alhainen varaus voivat myös uusissa autoissa aiheuttaa sähkölaitteiden kummallista käyttäytymistä.

Uusissa autoissa lisälaitteet syövät usein paljon enemmän energiaa, kuin akku ehtii lyhyiden kaupunkisiirtyminen aikana ottaa vastaan. Tällöin paras tapa akun täyttämiseen on ladata akkua sähköverkosta akkulaturilla tai hieman pitempi ajolenkki, jonka aikana akku ehtii latautua.


Aloita huoltoliikkeiden vertailu tästä

Huolto Auto Vuosimalli Mittarilukema Keskihinta
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 TSI 2006 187 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.2 TSI 2013 168300 224 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.5 EcoBlue 2018 141000 214 €
Näytä huoltopyyntö Toyota C-HR 1.8 Hybrid mk1 2019 86000 263 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen T6 TRANSPORTER 2.0 TDI 2017 210000 320 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D4 2.0 2014 230000 298 €
Näytä huoltopyyntö Mitsubishi Outlander 2.4 Hybrid 2020 64000 208 €
Näytä huoltopyyntö KIA Ceed SW 1.6 CRDI 2013 208000 450 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Superb 1.6 TDI mk1 2016 215000 267 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V70 D2 1.6 mk3 2014 205610 291 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Avensis 1.8 2007 145000 198 €
Näytä huoltopyyntö Renault ARKANA 1.6 E-Hybrid 2022 230 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz CLA 220 0 112000 352 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.2 TSI 2011 273 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 350 e 2016 192000 62 €
Näytä huoltopyyntö Ford Mondeo 2.0 TDCI 2017 146000 262 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 T2 1.5 mk2 2020 72000 306 €
Näytä huoltopyyntö BMW 5-Sarja 530d mk1 2013 358500 298 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2016 190000 294 €
Näytä huoltopyyntö BMW 2-Sarja 218d 2017 141000 371 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Touareg 3.0 TDI 2014 403 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Urban Cruiser 2009 184 €
Näytä huoltopyyntö Ford Transit Custom 310 2.0 TDCI mk1 2017 170000 240 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.4 2010 134132 209 €
Näytä huoltopyyntö Land Rover Range Rover Evoque 2.0 TD4 2016 145000 347 €
Näytä huoltopyyntö Hyundai Tucson 1.6 D 2019 309 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.0 2018 252 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen T6 TRANSPORTER 2.0 TDI 2018 88000 362 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.6 DIG-T mk1 2017 120000 247 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia RS 2.0 TDI 2016 235000 286 €
Näytä huoltopyyntö Jaguar XE 2.0 D 2017 115000 344 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.6 2010 230000 198 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Auris 1.8 Hybrid 2011 340000 300 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 320d 2007 280000 204 €
Näytä huoltopyyntö Ford Kuga 2.0 TDCI 2017 141000 250 €
Näytä huoltopyyntö Audi Q7 4.2 FSI 2007 330000 294 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz CLA 180 0 326 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 TFSI 2009 145094 272 €
Näytä huoltopyyntö BMW X5 40e 2017 185000 376 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V70 D4 2.0 mk2 2013 196000 289 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Fabia 1.2 2003 158 €
Näytä huoltopyyntö KIA Ceed SW 1.6 2014 165000 245 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz GLC (X253) 4-Matic 350 e 2018 142000 335 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen T6 TRANSPORTER 2.0 TDI 2022 78000 281 €
Näytä huoltopyyntö Hyundai i30 1.0 2019 85000 339 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.4 TSI ACT 2016 277 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 3008 1.5 HDI 2019 177000 272 €
Näytä huoltopyyntö Tesla Model 3 75D Long Range 2020 67000 320 €
Näytä huoltopyyntö Mazda 6 2.0 2016 251000 228 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz B 170 2009 135000 185 €
Näytä huoltopyyntö Fiat Ducato 30 2.3 Multijet 2007 3000000 179 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 350 e 2018 115000 403 €
Näytä huoltopyyntö Volvo S40 1.6 D DRIVEe 2011 196000 261 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat 1.6 TDI 2013 325000 252 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz CLA CLA 45 AMG 2016 120000 362 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.2 TSI 2016 150000 272 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D4 2.0 2020 78000 315 €
Näytä huoltopyyntö BMW 1-Sarja 118i 2020 273 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V70 D3 2.0 mk2 2012 530000 281 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Yeti 1.4 TSI 2012 59 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Micra 1.2 2003 158000 138 €
Näytä huoltopyyntö Hyundai Ioniq 1.6 Plug-in 2020 68000 224 €
Näytä huoltopyyntö Seat Ibiza 1.5 TSI 2018 124000 214 €
Näytä huoltopyyntö BMW X5 40d 2011 280000 336 €
Näytä huoltopyyntö Ford C-Max 2.0 TDCI 2012 150000 212 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 TDI 2013 360000 329 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz E 220 d 2016 199000 270 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 308 1.2 VTI 2015 109000 266 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 220 d 2017 145000 314 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Corolla 2.0 Hybrid 2021 204 €
Näytä huoltopyyntö Citroen DS4 2.0 HDI 2013 239000 186 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 2.0 mk2 2017 238800 239 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 2.0 mk2 2017 238800 268 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT 2015 188000 238 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Corolla 1.6 2004 330000 142 €
Näytä huoltopyyntö Hyundai Tucson 1.6 D 2019 65012km 351 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.4 TSI 2015 197000 207 €
Näytä huoltopyyntö Audi Q3 2.0 TDI 2016 235000 732 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Prius 1.8 Hybrid 2009 208000 199 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 180 2017 309 €
Näytä huoltopyyntö Hyundai Tucson 1.6 Grdi diesel 2019 65000 320 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 318i mk1 2008 194000 380 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Prius 1.8 Hybrid 2009 208000 226 €
Näytä huoltopyyntö Audi A3 1.4 TFSI 2009 150000 226 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 GTE Hybrid 2018 78000 261 €
Näytä huoltopyyntö KIA Soul PSEV 2020 74000 195 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Corolla 2.0 Hybrid 2020 96000 164 €
Näytä huoltopyyntö KIA Rio 1.25 2016 11100 255 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz A 200 0 70000 199 €
Näytä huoltopyyntö Mazda 3 2.0 Hybrid 2019 78000 254 €
Näytä huoltopyyntö Seat ATECA 4WD 1.4 TFSI 2017 75000 272 €
Näytä huoltopyyntö BMW 5-Sarja 520d mk2 2016 200000 357 €
Näytä huoltopyyntö Opel Astra 2.0 CDTI 2011 175000 258 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 220 d 2017 149000 326 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Touran 1.4 TSI 2011 246000 244 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 TSI 2008 150000 235 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 200 CDI 2008 260000 372 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2016 201800 290 €
Näytä huoltopyyntö Ford Kuga 2.0 TDCI 2014 225000 241 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.6 TDI 2017 270000 258 €

Kilpailuta alueesi tarjoukset tästä

Kilpailuta huoltosi tästä

Tarvitsetko apua AutoJerryn käytössä?
Voit aloittaa palvelun käytön jättämällä
uuden tarjouspyynnön täältä >>

Jo yli 500 000 suomalaista käyttää AutoJerryä auton huoltamiseen!

Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin, katso Asiakaspalvelu-sivumme josta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.