Nelipyöräsuuntaus

Tarvitsetko palvelua Nelipyöräsuuntaus?

Vastaanota tarjouksia työstä Nelipyöräsuuntaus

Kilpailuta sopivin huolto nopeasti


Jätä tarjouspyyntö palvelusta Nelipyöräsuuntaus

Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty

Lisää tietoa aiheesta Nelipyöräsuuntaus


Miksi pyöränkulmat menevät vinoon?

Ajoneuvon pyörien ohjauskulmat vinoutuvat useimmiten fyysisestä tärähdyksestä, kun törmätään renkaalla johonkin tai ajetaan liian kovalla vauhdilla esimerkiksi isoon kuoppaan.

Miten tunnistat nelipyöräsuuntauksen tarpeen?

Jos ajaessa huomaat autosi ohjauksen puoltavan, ovat pyörien kulmat todennäköisesti vinoutuneet. Auton puoltaminen tarkoittaa sitä, että ajaessasi suoraan joudut hieman kääntämään rattia, jotta autosi liikkuisi suoraan. Lisäksi auton uraherkkyys voi kasvaa, kun pyörät ovat vinossa.

Vinoutuneet ohjauskulmat aiheuttavat renkaiden epätasaista kulumista ja myös polttoainetta voi kulua aiempaa enemmän, sillä auton vierintävastus voi epäedullisten pyöränkulmien myötä kasvaa.

Nelipyöräsuuntaus 

Nelipyöräsuuntauksessa auton kaikkien neljän pyörän aurauskulmat ja kallistumat mitataan. Tavoitteena on säätää jokaisen pyörän ohjauskulma siten, että auto kulkee optimaalisesti suorassa. 

Jos haluat varmistua, että autosi ohjattavuus pysyy hyvänä ja renkaat kuluvat tasaisesti, kannattaa nelipyöräsuuntaus tehdä aina renkaanvaihdon yhteydessä.

Nelipyöräsuuntauksesta; pintaa syvemmälle

Nelipyöräsuuntauksen tarkoituksena on varmistaa, että ajoneuvon pyörät ovat valmistajan ilmoittamissa raja-arvoissa. Näin ajoneuvo käyttäytyy ajaessa valmistajan tarkoittamalla tavalla. Nelipyöräsuuntaus vaikuttaa myös renkaiden kulumiseen sekä mahdollisesti ajoneuvon polttoainetaloudellisuuteen. Nelipyöräsuuntaus vaatii erityisen laitteiston, joka kuitenkin löytyy useimmista korjaamoista. Nelipyöräsuuntaus on hyvä suorittaa aika ajoin, varsinkin jos ajoneuvoon vaihdetaan uudet vanteet tai alustaan tehdään muutoksia.

AurauskulmatAurauskulmat

Ajoneuvon aurauskulmat vaikuttavat renkaiden kulumiseen sekä ajovakauteen. Aurauskulma vaikuttaa renkaan pitkittäiseen asentoon suhteessa auton koriin. Normaalisti autoissa renkaat ovat hieman sisäänpäin käännettynä edessä ja takana, mutta takana yleensä vähemmän kuin edessä. Positiivinen kulma on aurausta ja negatiivinen kulma on haritusta. Liian suuri aurauskulma kuluttaa rengasta sisä- tai ulkoreunasta.

Camber-kulma

Nelipyöräsuuntauksessa tarkastetaan ja tehdään tarvittavat korjaukset auton camber- ja aurauskulmiin. Camber-kulma vaikuttaa renkaan kulumiseen sekä auton käyttäytymiseen erityisesti kaarreajossa. Liiallinen camber-kulma yleensä kuluttaa renkaita sisäpinnasta. Yleensä autoissa pyritään saamaan hieman negatiivista camber-kulmaa renkaisiin. Negatiivinen kulma tarkoittaa sitä, kun rengas on pystysuuntaisesti käännetty autoon päin ja positiivinen kulma sitä, kun rengas on käännetty ulospäin. 

Caster-kulma

Caster-kulma on kääntyvän renkaan pystysuoran akselin ja kääntymislinjan välinen kulma sivusta katsottuna. Caster-kulma vaikuttaa ajoneuvon ajovakauteen ja kääntösäteeseen. Käännettäessä caster-kulma vaikuttaa auton keskittyvyyteen, eli renkaat palautuvat helpommin suoraan käännyttäessä. Liian suuri caster-kulma tekee ohjauksesta raskaan ja huonontaa ohjaustuntumaa.  

[Kuvat: Kuisma, Tuomas 2000. Wheel alignments]

Katso myös nelipyöräsuuntauksen hinnat.

 


Aloita huoltoliikkeiden vertailu tästä


Asiakkaiden tarjouspyyntöjä

Jätä oma tarjouspyyntö ja vastaanota alueesi tarjoukset

Aiheeseen liittyviä sivuja