Vastaanota tarjouksia työstä Webaston asennus
Kilpailuta sopivin huolto helpommin
Jätä tarjouspyyntö palvelusta Webaston asennus
Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty
Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen tehtävänä on lämmittää ajoneuvon moottoria sekä sisätiloja. Kun lämpötilat laskevat alle +5 celsiusasteen, olisi hyvä lämmittää ajoneuvon moottoria ennen auton käynnistystä. Jos auto käynnistetään niin sanotusti kylmänä, auton polttoaineen kulutus kasvaa, koska polttoaineseosta rikastetaan, jotta käyttölämpötila saavutettaisiin nopeammin. Tällöin siis auton moottoriin syötetään enemmän polttoainetta pidemmän aikaa, kuin jos auto olisi esilämmitetty esimerkiksi lohkolämmittimellä.
Tunnetuimmat polttoainekäyttöiset lisälämmittimet ovat Webasto ja Eberspächer mutta usein näistä lisälämmittimistä puhutaankin nimellä Webasto. Lisälämmitin liitetään yleensä auton alkuperäiseen polttoainelinjastoon, josta lämmitin saa käyttövoimansa. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin liitetään auton alkuperäiseen jäähdytysjärjestelmään, jota kautta ajoneuvon moottoria ja sisätiloja voidaan lämmittää. Lisälämmitin lämmittää auton jäähdytinnestettä, ja tästä syntynyttä lämpöä voidaan auton omalla puhallusjärjestelmällä siirtää sisätiloihin.
Polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käyttäessä on hyvä ottaa huomioon auton akun kunto. Lisälämmitin käyttää jonkin verran akusta virtaa. Jos ajoneuvolla ajetaan paljon lyhyttä ajoa, on hyvä asentaa esimerkiksi ylläpitolaturi akkua varten, jotta akun jännite pysyy tarpeeksi korkealla.
Mahdollisia lisälämmittimessä tai lisälämmittimen käytöstä ilmeneviä vikatilanteita voivat olla esimerkiksi, että lämmitin ei käynnisty, auto ei käynnisty, tai lämmitin ei saa polttoainetta. Jos lämmitin ei saa polttoainetta, syynä voi olla polttoaineletkun tukos tai letku on huonosti kytketty. Syynä voi myös olla viallinen polttoainepumppu tai mahdollinen sähkövika, esimerkiksi johdot ovat kuluneet tai hapettuneet. Jos auto ei käynnisty, syynä on luultavasti tyhjentynyt akku. Mahdollisia muita syitä auton ovat esimerkiksi liian kylmä polttoaine ja se sakkaa. Myös polttoainesuodatin voi olla tukossa tai jäätynyt. Jos lämmitin ei käynnisty, syynä voi myös olla akun liian alhainen varaus tai esimerkiksi viallinen rele tai palanut sulake. Myös lisälämmittimen kello voi olla viallinen, minkä mahdollinen syy on sähkövika, eli kuluneet johdot tai viallinen kytkin.
Jätä tarjouspyyntö ja vastaanota alueesi tarjoukset