Akkua vaihtaessa on hyvä tarkistaa, millainen akku ajoneuvossa on paikallaan, jotta uutta akkua hankkiessa tietää alustavasti millaisen tarvitsee. Akkua ostaessa tulisi huomioida akun ampeerituntimäärä, jonka tulisi olla vähintään sama kuin jo paikallaan olevassa akussa. Erityisesti Suomessa on hyvä huomioida akun kylmäkäynnistysteho eli CCA-arvo. Olisi myös hyvä huomioida millaisessa käytössä auto ja auton akku ovat, tuleeko paljon lyhyttä ajoa ja onko mahdollisesti polttoainekäyttöinen lisälämmitin käytössä. Varsinkin pakkasilmalla lyhyet ajot sekä lisälämmittimen käyttö laskevat helposti akun jännitettä niin, että koh-tuullisen lyhyessäkin ajassa akun varaus voi laskea niin alas, ettei auto enää käynnisty.
Mitä uudempi auto on kyseessä, sitä todennäköisemmin akun vaihdon joutuu teettämään ammattilaisen toimesta. Vanhemmissa autoissa akun vaihto on suhteellisen helppo tehdä itsekin, jos ymmärtää mitä tekee. Akun vaihto myös nollaa esimerkiksi radion muistin ja voi vaikuttaa muihinkin järjestelmiin, uudemmissa autoissa akun vaihto voi vaatia akun koodaamista järjestelmään.
Miten hinta on arvioitu?
AutoJerryn hinta-arviot perustuvat palvelussa välitettyihin tuhansiin huoltotarjouksiin ja AutoJerryn huoltoneuvojan asiantuntemukseen.
Ne auttavat sinua saamaan käsityksen yleisimpien huolto- ja korjaustoimenpiteiden hintatasosta. Hinnaston tavoitteena ei ole kertoa sinulle 100 % tarkkaa hintaa, sillä hinta vaihtelee paljon automerkin, mallin, iän sekä varaosien tyypin ja laadun mukaan.
HOX HOX! Halvin ei ole aina edullisin.
Suosittelemme valitsemaan mieluummin laadukkaampia varaosia ja nesteitä, jotta autosi kestää pidempään.
Kilpailuta akun vaihto ilmaiseksi
Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty
Akku varastoi sähköenergiaa, jota auton sähkölaitteet käyttävät. Ajon aikana auton sähkölaitteet saavat virtaa auton latausjärjestelmästä, joka myös varastoi sähköä ajon aikana akkuun. Yleisimpien henkilöautojen sähköjärjestelmät toimivat nykyisin 12 voltin jännitteellä.
Akun tärkeimmät ominaisuudet ovat akun kapasiteetti ja kylmäkäynnistysvirran antokyky (CCA, Cold Cranking Amps). Kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina, eli tämä arvo kertoo montako tuntia akku voi antaa yhden ampeerin virtaa. Yleisimmät akkujen kapasiteetit ovat väliltä 60Ah - 100Ah. Suomen talvissa olosuhteissa isommille kapasiteeteille on todellista tarvetta. Starttimoottori toimii akun virran avulla ja vaatii toimiakseen huomattavan suuria virtamääriä. Tehokkaimmilla akuilla CCA-arvo, joka mitataan -18 Celsius asteessa on yli 700A. Tämä on siis se virta jonka akku pystyy syöttämään starttimoottorille käynnistyksen yhteydessä.
Auton akku voi joku aamu olla tyhjä, jos vaikka ajovalot ovat jääneet yöksi päälle. Auton voi käynnistää käynnistyskaapeleiden avulla saamalla virtaa ystävällisen naapurin auton akusta. Jos akku on muuten kunnossa, yleensä noin puolen tunnin ajo riittää lataamaan akkua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten. Näin siis kesällä! Talvella akun ominaisuudet heikkenevät ja virranotto ja -antokyky ei ole samaa tasoa kuin kesäkeleillä. Varsinkin talvella tyhjentynyttä akkua kannattaa ladata sähköverkosta lataukseen tarkoitetulla akkulaturilla.
Otettaessa apuvirtaa naapurin autosta käynnistyskaapeleita toimi näin:
1) Sammuta naapurin ajoneuvo.
2) Kytke ensin Plus puristimet akkujen Plus napoihin.
3) Seuraavaksi kytke Miinus puristin käynnistysapua antavan ajoneuvon akun Miinus napaan.
4) Lopuksi kytke kaapelin Miinus puristin käynnistysapua tarvitsevan auton moottorin lohkoon tai auton maalittomaan runkopintaan, mahdollisimman kauas auton akusta ja polttoaineen syöttöjärjestelmistä. Näin siksi, että viimeisen kaapelin kytkeminen saattaa aiheuttaa kipinöintiä ja on olemassa syttymisvaara tyhjentyneestä akusta mahdollisesti purkautuneiden kaasujen vuoksi.
5) Kun käynnistyskaapelit on kytketty, käynnistä ensin käynnistysapua antavan auton moottori, ja anna auton käydä hetki, jotta tyhjentynyt akku hetken "elpyy". Käynnistä vasta sitten apua tarvitsevan auton moottori. Tässä kohtaa on ENNEN virtaa tarvitsevan auton käynnistystä myös erittäin suositeltava toimenpide sammuttaa virtaa apua antavan auton moottori ja irrottaa avaimet virtalukosta, jos kyseessä on uudehko auto. Näin vältetään virta/jännitepiikkien aiheuttamia tuhoja virtaa antavassa autossa, kun virtaa tarvitse auto käynnistyy. Varo kuitenkin starttaamasta virtaa antavan auton akkuakin tyhjäksi asti.
6) Anna molempien autojen käydä hetki (jos virtaa antava auto oli käynnissä, kun virtaa tarvitsevaa autoa startattiin), jotta apua saanut akku saa hieman varausta. Sammuta apua antaneen auton moottori ja irroita kaapelit päinvastaisessa järjestyksessä, eli lähtien apua saaneen auton Miinus puristimesta.
7) Mikäli virtaa tarvitseva auto ei vain käynnisty useamman yrityksen jälkeen, niin voi olla, että akku on esimerkiksi niin jäässä, tai autossa on joki muu käynnistyksen estävä vika, ettei apuvirran antamista kannata jatkaa.
HUOMIO! On tärkeää käsitellä vain yhtä kaapelia kerralla jottei toiselta puolen akkuun kytketyn kaapelin Plus ja Miinus puristimet vahingossakaan osu toisiinsa.
HUOMIO! Apuvirran antaminen ja ottaminen on aina omalla vastuulla! Perehdy aina ensin autosi ohjekirjaan ja siihen, saako autostasi yleensäkään antaa/ottaa apuvirtaa. Nykyautojen elektroniset järjestelmät ovat niin herkkiä, että vaikka virran antaminen tehtäisiin periaatteessa oikein, voi silti aiheutua tuhansien eurojen kustannuksia rikkoutuneiden sähkölaitteiden muodossa.
Vinkki: Kun apuvirtaa annetaan on aina virta- ja jännitepiikkien vaara ja autojen elektroniset järjestelmät ovat tällöin vaarassa rikkoutua. On hyvä etukäteen sopia kuka on vastuussa mahdollisista vaurioista. Lähtökohtaisesti jokainen vastaa oman autonsa mahdollisista vaurioista itse, sillä on vapaaehtoisesti lähtenyt virtaa antamaan/ottamaan. Paremmissa käynnistyskaapeleissa on ylijännitesuoja, joka suojelee autojen elektroniikkaa. Kaikista turvallisin vaihtoehto apuvirran antamiselle on hankkia ns. apukäynnistinlaite/starttiboosteri ja perehtyä sen oikeaan käyttöön. Tällaiset apukäynnistimet maksavat yleensä muutamasta kympistä alle kahteensataan euroon.
Laadukkaan akun pitäisi kestää tasaisessa käytössä helposti viisi vuotta ja jopa kymmenen vuotta. Jos akku toistuvasti tyhjenee, tai on vajaalla latauksella sen käyttöikä lyhenee. Talvella tyhjät akut voivat jäätyä, ja akun jäätyminen saattaa rikkoa akun kerrasta.
Jos autosi akku on usein tyhjä, on vika tyypillisesti joko akun latausjärjestelmässä, eli laturissa, tai akku vain on vanhentunut, eikä se kykene enää varastoimaan sähköä. Mutta vika voi olla myös muussa viallisessa sähkölaitteessa, joka "vuotaa" virtaa.
Akun vaihto tulee ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun akku ei enää jaksa antaa tarpeeksi käynnistysvirtaa. Aiemmin oli varsin tavallista ostaa akku tarvikkeena ja vaihtaa akku itse. Uudemmissa 2000-luvun autoissa akun vaihto todennäköisemmin vaatii korjaamoammattilaisen apua ja oikeanlaiset laitteet. Samalla ammattilainen huolehtii vanhan akun, joka on ongelmajätettä, oikeanlaisen käsittelyn.
2000 luvun autoissa on yhä enemmän akun virtaa käyttäviä herkkiä laitteita. Jos akun irrottaa voi käydä niin, että akun varassa toimivat laitteet hävittävät tietoja ja osa laitteista pitää koodata uudestaan. Akun vaihdossa saattaa syntyä myös virtapiikkejä, jotka voivat olla vahingollisia auton sähköjärjestelmille. Start-stop autoihin, jotka polttoainetaloudellisesti sammuttavat ja käynnistävät moottorin liikenteessä auton polkimista, akut koodataan auton järjestelmään ja tämä vaatii oikeanlaiset laitteet ja asiantuntemuksen.
Akun vaihdon tarpeellisuuden huomaa erityisesti kylmällä ilmalla, jolloin starttimoottori joutuu työskentelemään enemmän käynnistääkseen auton. Käyttöiän loppuminen ja alhainen varaus voivat myös uusissa autoissa aiheuttaa sähkölaitteiden kummallista käyttäytymistä.
Uusissa autoissa lisälaitteet syövät usein paljon enemmän energiaa, kuin akku ehtii lyhyiden kaupunkisiirtyminen aikana ottaa vastaan. Tällöin paras tapa akun täyttämiseen on ladata akkua sähköverkosta akkulaturilla tai hieman pitempi ajolenkki, jonka aikana akku ehtii latautua.
Huolto | Auto | Vuosimalli | Mittarilukema | Keskihinta |
---|---|---|---|---|
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Passat 1.6 TDI | 2013 | 235000 | 241 € |
Näytä huoltopyyntö | Volvo V70 2.0 F mk1 | 2009 | 222 € | |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Passat 2.0 TDI | 2014 | 207000 | 280 € |
Näytä huoltopyyntö | Volvo V40 T2 1.5 mk2 | 2018 | 134000 | 283 € |
Näytä huoltopyyntö | Mercedes-Benz E 220 d | 2018 | 120000 | 323 € |
Näytä huoltopyyntö | Audi A4 2.0 g-tron | 2018 | 165000 | 320 € |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Passat 2.0 TDI | 2018 | 150000 | 337 € |
Näytä huoltopyyntö | Toyota Proace 2.0 D-4D | 2014 | 127000 | 235 € |
Näytä huoltopyyntö | Toyota C-HR 1.8 Hybrid mk1 | 2018 | 130000 | 150 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford Focus 1.0 EcoBoost | 2019 | 87700 | 244 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford C-MAX Grand 1.6 | 2011 | 235000 | 228 € |
Näytä huoltopyyntö | Volvo V60 D6 2.4 Plug-in Hybrid | 2016 | 320000 | 284 € |
Näytä huoltopyyntö | Audi A3 1.6 TDI mk1 | 2014 | 200000 | 295 € |
Näytä huoltopyyntö | Seat Leon 1.0 TSI mk2 | 2017 | 108000 | 255 € |
Näytä huoltopyyntö | Mazda 3 2.0 | 2015 | 156000 | 257 € |
Näytä huoltopyyntö | Volvo S70 2.5 Turbo | 1997 | 357000 | 183 € |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Golf 1.4 GTE Hybrid | 2019 | 251000 | 288 € |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid | 2018 | 140000 | 185 € |
Näytä huoltopyyntö | Skoda Octavia 1.5 TSI G-tec | 2021 | 60 € | |
Näytä huoltopyyntö | Honda Civic 1.8 | 2010 | 217000 | 183 € |
Näytä huoltopyyntö | BMW X1 18d | 2017 | 196000 | 363 € |
Näytä huoltopyyntö | BMW 3-Sarja 318d mk2 | 2017 | 300000 | 356 € |
Näytä huoltopyyntö | BMW 3-Sarja 318d mk1 | 2013 | 273000 | 347 € |
Näytä huoltopyyntö | Toyota Auris 1.6 | 2010 | 221000 | 244 € |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Golf 1.4 TSI | 2015 | 175000 | 181 € |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Passat 1.4 TSI | 2018 | 258 € | |
Näytä huoltopyyntö | Skoda Octavia 1.6 TDI | 2016 | 235000 | 275 € |
Näytä huoltopyyntö | Saab 9-3 1.9 TTID mk2 | 2008 | 362000 | 234 € |
Näytä huoltopyyntö | Hyundai i30 1.4 | 2018 | 94000 | 260 € |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Caddy 1.4 TSI | 2019 | 75000 | 303 € |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Passat 1.4 TSI | 2018 | 262 € | |
Näytä huoltopyyntö | Seat Alhambra 2.0 TDI | 2011 | 300000 | 280 € |
Näytä huoltopyyntö | Mercedes-Benz A 180 | 2014 | 118000 | 328 € |
Näytä huoltopyyntö | Dodge Avenger 2.7 Flex-Fuel | 2008 | 190000 | 75 € |
Näytä huoltopyyntö | Seat Ibiza 1.2 TSI | 2011 | 99393 | 257 € |
Näytä huoltopyyntö | Skoda Octavia 1.6 TDI GreenLine | 2012 | 256 € | |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Touran 1.6 TDI | 2019 | 100000 | 305 € |
Näytä huoltopyyntö | BMW 5-Sarja 520d mk1 | 2011 | 385000 | 321 € |
Näytä huoltopyyntö | Skoda Superb 2.0 TDI mk1 | 2016 | 191367 | 275 € |
Näytä huoltopyyntö | Renault Captur 1.3 TCE mk2 | 2019 | 101000 | 240 € |
Näytä huoltopyyntö | BMW 5-Sarja 518d mk2 | 2015 | 195000 | 353 € |
Näytä huoltopyyntö | Nissan Note 1.4 | 2013 | 71796 | 267 € |
Näytä huoltopyyntö | Mercedes-Benz C 220 CDI | 2015 | 320 € | |
Näytä huoltopyyntö | Skoda Rapid 1.2 TSI | 2017 | 81000 | 230 € |
Näytä huoltopyyntö | Volvo S90 D4 2.0 | 2017 | 153000 | 389 € |
Näytä huoltopyyntö | Volvo V60 D4 2.4 | 2016 | 197 | 303 € |
Näytä huoltopyyntö | Mercedes-Benz C 180 CGI | 2011 | 180000 | 276 € |
Näytä huoltopyyntö | Opel Mokka 1.4 Turbo mk1 | 2014 | 130000 | 278 € |
Näytä huoltopyyntö | Seat Leon 2.0 TDI mk2 | 2018 | 86000 | 245 € |
Näytä huoltopyyntö | Audi Q3 TFSI e | 2021 | 48000 | 106 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | 2018 | 130000 | 238 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford Focus 1.0 EcoBoost mk2 | 2017 | 102000 | 229 € |
Näytä huoltopyyntö | Skoda Octavia 1.2 TSI | 2015 | 251 € | |
Näytä huoltopyyntö | Nissan Qashqai 1.2 DIG-T mk1 | 2017 | 114440 | 249 € |
Näytä huoltopyyntö | BMW 3-Sarja 320i GT F34 | 2017 | 115000 | 422 € |
Näytä huoltopyyntö | Toyota RAV4 | 2011 | 80000 | 235 € |
Näytä huoltopyyntö | Volvo XC60 D4 2.4 mk2 | 2015 | 173000 | 306 € |
Näytä huoltopyyntö | Toyota Auris 1.8 Hybrid | 2017 | 130000 | 165 € |
Näytä huoltopyyntö | Toyota Auris 1.8 Hybrid | 2017 | 130000 | 331 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford Transit Custom 350 2.0 TDCI FWD | 2018 | 210000 | 327 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford Focus 2.0 EcoBlue | 2020 | 188000 | 247 € |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Bora 1.9 TDI | 2004 | 227000 | 197 € |
Näytä huoltopyyntö | Skoda Superb 2.0 TDI | 2013 | 240000 | 312 € |
Näytä huoltopyyntö | KIA Rio 1.25 | 2016 | 78000 | 234 € |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid | 2016 | 260tkm | 252 € |
Näytä huoltopyyntö | Audi A4 2.0 TDI | 2008 | 478000 | 320 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford Focus 1.6 mk2 | 2009 | 193 € | |
Näytä huoltopyyntö | BMW X1 20d | 2013 | 245500 | 327 € |
Näytä huoltopyyntö | Volvo S80 D5 2.4 | 2011 | 229000 | 240 € |
Näytä huoltopyyntö | Mercedes-Benz A 180 | 2015 | 107000 | 517 € |
Näytä huoltopyyntö | BMW 1-Sarja 116i mk2 | 2009 | 296 € | |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Golf 1.4 TSI | 2012 | 108000 | 220 € |
Näytä huoltopyyntö | Volvo V90 D4 2.0 | 2017 | 204000 | 339 € |
Näytä huoltopyyntö | Audi A5 2.0 TDI | 2018 | 139000 | 354 € |
Näytä huoltopyyntö | Peugeot 2008 1.6 HDI | 2014 | 285 € | |
Näytä huoltopyyntö | Nissan Almera 1.5 | 2003 | 150000 | 135 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford Focus 1.6 EcoBoost mk1 | 2013 | 165000 | 204 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford Focus 1.0 EcoBoost mk2 | 2016 | 281 € | |
Näytä huoltopyyntö | Dacia Logan 0.9 TCE MCV | 2016 | 61 € | |
Näytä huoltopyyntö | Mercedes-Benz A 180 | 2013 | 220000 | 238 € |
Näytä huoltopyyntö | Skoda Octavia 1.6 TDI | 2013 | 240000 | 282 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford Focus 1.0 EcoBoost | 2019 | 107000 | 249 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford Fiesta 1.4 | 2008 | 106000 | 194 € |
Näytä huoltopyyntö | Audi A4 2.0 TDI | 2010 | 284 € | |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Golf 1.4 TSI | 2009 | 132000 | 178 € |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Polo 1.2 TSI | 2016 | 85000 | 280 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | 2019 | 20000 | 184 € |
Näytä huoltopyyntö | Nissan Qashqai 1.3 DIG-T mk2 | 2019 | 145000 | 318 € |
Näytä huoltopyyntö | Audi A6 Allroad 3.0 TDI | 2007 | 377000 | 392 € |
Näytä huoltopyyntö | Nissan Qashqai 1.2 DIG-T mk2 | 2018 | 117k | 240 € |
Näytä huoltopyyntö | Ford C-Max 1.6 | 2004 | 90000 | 154 € |
Näytä huoltopyyntö | Skoda KAROQ 1.6 TDI | 2019 | 165000 | 266 € |
Näytä huoltopyyntö | Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid | 2018 | 120000 | 303 € |
Näytä huoltopyyntö | Honda CR-V 2.0 | 2003 | 139 € | |
Näytä huoltopyyntö | Honda FR-V 2.0 | 2006 | 422000 | 195 € |
Näytä huoltopyyntö | Nissan Qashqai 1.2 DIG-T mk2 | 2017 | 206 € | |
Näytä huoltopyyntö | Citroen DS4 1.6 THP | 2012 | 100000 | 179 € |
Näytä huoltopyyntö | Skoda Yeti 2.0 TDI | 2014 | 298000 | 289 € |
Näytä huoltopyyntö | Mercedes-Benz A 150 | 2005 | 255000 | 190 € |
Näytä huoltopyyntö | Opel Astra 1.6 CDTI | 2016 | 220000 | 321 € |