Akun vaihto hinta

Kilpailuta akun vaihto

Keskihinta: 220 €

Vaihtelee n. 120 €335 €

Mihin hinnat perustuvat?
Akun vaihto hinta

Akkua vaihtaessa on hyvä tarkistaa, millainen akku ajoneuvossa on paikallaan, jotta uutta akkua hankkiessa tietää alustavasti millaisen tarvitsee. Akkua ostaessa tulisi huomioida akun ampeerituntimäärä, jonka tulisi olla vähintään sama kuin jo paikallaan olevassa akussa. Erityisesti Suomessa on hyvä huomioida akun kylmäkäynnistysteho eli CCA-arvo. Olisi myös hyvä huomioida millaisessa käytössä auto ja auton akku ovat, tuleeko paljon lyhyttä ajoa ja onko mahdollisesti polttoainekäyttöinen lisälämmitin käytössä. Varsinkin pakkasilmalla lyhyet ajot sekä lisälämmittimen käyttö laskevat helposti akun jännitettä niin, että koh-tuullisen lyhyessäkin ajassa akun varaus voi laskea niin alas, ettei auto enää käynnisty.

Mitä uudempi auto on kyseessä, sitä todennäköisemmin akun vaihdon joutuu teettämään ammattilaisen toimesta. Vanhemmissa autoissa akun vaihto on suhteellisen helppo tehdä itsekin, jos ymmärtää mitä tekee. Akun vaihto myös nollaa esimerkiksi radion muistin ja voi vaikuttaa muihinkin järjestelmiin, uudemmissa autoissa akun vaihto voi vaatia akun koodaamista järjestelmään.


Miten hinta on arvioitu?

AutoJerryn hinta-arviot perustuvat palvelussa välitettyihin tuhansiin huoltotarjouksiin ja AutoJerryn huoltoneuvojan asiantuntemukseen.

Ne auttavat sinua saamaan käsityksen yleisimpien huolto- ja korjaustoimenpiteiden hintatasosta. Hinnaston tavoitteena ei ole kertoa sinulle 100 % tarkkaa hintaa, sillä hinta vaihtelee paljon automerkin, mallin, iän sekä varaosien tyypin ja laadun mukaan.

HOX HOX! Halvin ei ole aina edullisin.

Suosittelemme valitsemaan mieluummin laadukkaampia varaosia ja nesteitä, jotta autosi kestää pidempään.

Lue lisää aiheesta akun vaihto

Työn hinta n. 25 %

Osien hinta n. 75 %


Kilpailuta akun vaihto ilmaiseksi

Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty

Akun vaihto


Akku

Akku varastoi sähköenergiaa, jota auton sähkölaitteet käyttävät. Ajon aikana auton sähkölaitteet saavat virtaa auton latausjärjestelmästä, joka myös varastoi sähköä ajon aikana akkuun. Yleisimpien henkilöautojen sähköjärjestelmät toimivat nykyisin 12 voltin jännitteellä.

Akun tärkeimmät ominaisuudet ovat akun kapasiteetti ja kylmäkäynnistysvirran antokyky (CCA, Cold Cranking Amps). Kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina, eli tämä arvo kertoo montako tuntia akku voi antaa yhden ampeerin virtaa. Yleisimmät akkujen kapasiteetit ovat väliltä 60Ah - 100Ah. Suomen talvissa olosuhteissa isommille kapasiteeteille on todellista tarvetta. Starttimoottori toimii akun virran avulla ja vaatii toimiakseen huomattavan suuria virtamääriä. Tehokkaimmilla akuilla CCA-arvo, joka mitataan -18 Celsius asteessa on yli 700A. Tämä on siis se virta jonka akku pystyy syöttämään starttimoottorille käynnistyksen yhteydessä. 

Auton akku voi joku aamu olla tyhjä, jos vaikka ajovalot ovat jääneet yöksi päälle. Auton voi käynnistää käynnistyskaapeleiden avulla saamalla virtaa ystävällisen naapurin auton akusta. Jos akku on muuten kunnossa, yleensä noin puolen tunnin ajo riittää lataamaan akkua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten. Näin siis kesällä! Talvella akun ominaisuudet heikkenevät ja virranotto ja -antokyky ei ole samaa tasoa kuin kesäkeleillä. Varsinkin talvella tyhjentynyttä akkua kannattaa ladata sähköverkosta lataukseen tarkoitetulla akkulaturilla.

Apuvirran antaminen

Otettaessa apuvirtaa naapurin autosta käynnistyskaapeleita toimi näin:

1) Sammuta naapurin ajoneuvo.

2) Kytke ensin Plus puristimet akkujen Plus napoihin.

3) Seuraavaksi kytke Miinus puristin käynnistysapua antavan ajoneuvon akun Miinus napaan.

4) Lopuksi kytke kaapelin Miinus puristin käynnistysapua tarvitsevan auton moottorin lohkoon tai auton maalittomaan runkopintaan, mahdollisimman kauas auton akusta ja polttoaineen syöttöjärjestelmistä. Näin siksi, että viimeisen kaapelin kytkeminen saattaa aiheuttaa kipinöintiä ja on olemassa syttymisvaara tyhjentyneestä akusta mahdollisesti purkautuneiden kaasujen vuoksi.

5) Kun käynnistyskaapelit on kytketty, käynnistä ensin käynnistysapua antavan auton moottori, ja anna auton käydä hetki, jotta tyhjentynyt akku hetken "elpyy". Käynnistä vasta sitten apua tarvitsevan auton moottori. Tässä kohtaa on ENNEN virtaa tarvitsevan auton käynnistystä myös erittäin suositeltava toimenpide sammuttaa virtaa apua antavan auton moottori ja irrottaa avaimet virtalukosta, jos kyseessä on uudehko auto. Näin vältetään virta/jännitepiikkien aiheuttamia tuhoja virtaa antavassa autossa, kun virtaa tarvitse auto käynnistyy. Varo kuitenkin starttaamasta virtaa antavan auton akkuakin tyhjäksi asti.

6) Anna molempien autojen käydä hetki (jos virtaa antava auto oli käynnissä, kun virtaa tarvitsevaa autoa startattiin), jotta apua saanut akku saa hieman varausta. Sammuta apua antaneen auton moottori ja irroita kaapelit päinvastaisessa järjestyksessä, eli lähtien apua saaneen auton Miinus puristimesta. 

7) Mikäli virtaa tarvitseva auto ei vain käynnisty useamman yrityksen jälkeen, niin voi olla, että akku on esimerkiksi niin jäässä, tai autossa on joki muu käynnistyksen estävä vika, ettei apuvirran antamista kannata jatkaa.

HUOMIO! On tärkeää käsitellä vain yhtä kaapelia kerralla jottei toiselta puolen akkuun kytketyn kaapelin Plus ja Miinus puristimet vahingossakaan osu toisiinsa.

HUOMIO! Apuvirran antaminen ja ottaminen on aina omalla vastuulla! Perehdy aina ensin autosi ohjekirjaan ja siihen, saako autostasi yleensäkään antaa/ottaa apuvirtaa. Nykyautojen elektroniset järjestelmät ovat niin herkkiä, että vaikka virran antaminen tehtäisiin periaatteessa oikein, voi silti aiheutua tuhansien eurojen kustannuksia rikkoutuneiden sähkölaitteiden muodossa.

Vinkki: Kun apuvirtaa annetaan on aina virta- ja jännitepiikkien vaara ja autojen elektroniset järjestelmät ovat tällöin vaarassa rikkoutua. On hyvä etukäteen sopia kuka on vastuussa mahdollisista vaurioista. Lähtökohtaisesti jokainen vastaa oman autonsa mahdollisista vaurioista itse, sillä on vapaaehtoisesti lähtenyt virtaa antamaan/ottamaan. Paremmissa käynnistyskaapeleissa on ylijännitesuoja, joka suojelee autojen elektroniikkaa. Kaikista turvallisin vaihtoehto apuvirran antamiselle on hankkia ns. apukäynnistinlaite/starttiboosteri ja perehtyä sen oikeaan käyttöön. Tällaiset apukäynnistimet maksavat yleensä muutamasta kympistä alle kahteensataan euroon.

Laadukkaan akun pitäisi kestää tasaisessa käytössä helposti viisi vuotta ja jopa kymmenen vuotta. Jos akku toistuvasti tyhjenee, tai on vajaalla latauksella sen käyttöikä lyhenee. Talvella tyhjät akut voivat jäätyä, ja akun jäätyminen saattaa rikkoa akun kerrasta. 

Akun vaihto

Jos autosi akku on usein tyhjä, on vika tyypillisesti joko akun latausjärjestelmässä, eli laturissa, tai akku vain on vanhentunut, eikä se kykene enää varastoimaan sähköä. Mutta vika voi olla myös muussa viallisessa sähkölaitteessa, joka "vuotaa" virtaa. 

Akun vaihto tulee ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun akku ei enää jaksa antaa tarpeeksi käynnistysvirtaa. Aiemmin oli varsin tavallista ostaa akku tarvikkeena ja vaihtaa akku itse. Uudemmissa 2000-luvun autoissa akun vaihto todennäköisemmin vaatii korjaamoammattilaisen apua ja oikeanlaiset laitteet. Samalla ammattilainen huolehtii vanhan akun, joka on ongelmajätettä, oikeanlaisen käsittelyn. 

2000 luvun autoissa on yhä enemmän akun virtaa käyttäviä herkkiä laitteita. Jos akun irrottaa voi käydä niin, että akun varassa toimivat laitteet hävittävät tietoja ja osa laitteista pitää koodata uudestaan. Akun vaihdossa saattaa syntyä myös virtapiikkejä, jotka voivat olla vahingollisia auton sähköjärjestelmille. Start-stop autoihin, jotka polttoainetaloudellisesti sammuttavat ja käynnistävät moottorin liikenteessä auton polkimista, akut koodataan auton järjestelmään ja tämä vaatii oikeanlaiset laitteet ja asiantuntemuksen.

Akun vaihdon tarpeellisuuden huomaa erityisesti kylmällä ilmalla, jolloin starttimoottori joutuu työskentelemään enemmän käynnistääkseen auton. Käyttöiän loppuminen ja alhainen varaus voivat myös uusissa autoissa aiheuttaa sähkölaitteiden kummallista käyttäytymistä.

Uusissa autoissa lisälaitteet syövät usein paljon enemmän energiaa, kuin akku ehtii lyhyiden kaupunkisiirtyminen aikana ottaa vastaan. Tällöin paras tapa akun täyttämiseen on ladata akkua sähköverkosta akkulaturilla tai hieman pitempi ajolenkki, jonka aikana akku ehtii latautua.


Aloita huoltoliikkeiden vertailu tästä

Huolto Auto Vuosimalli Mittarilukema Keskihinta
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat 1.6 TDI 2013 235000 241 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V70 2.0 F mk1 2009 222 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat 2.0 TDI 2014 207000 280 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 T2 1.5 mk2 2018 134000 283 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz E 220 d 2018 120000 323 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 g-tron 2018 165000 320 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat 2.0 TDI 2018 150000 337 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Proace 2.0 D-4D 2014 127000 235 €
Näytä huoltopyyntö Toyota C-HR 1.8 Hybrid mk1 2018 130000 150 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.0 EcoBoost 2019 87700 244 €
Näytä huoltopyyntö Ford C-MAX Grand 1.6 2011 235000 228 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D6 2.4 Plug-in Hybrid 2016 320000 284 €
Näytä huoltopyyntö Audi A3 1.6 TDI mk1 2014 200000 295 €
Näytä huoltopyyntö Seat Leon 1.0 TSI mk2 2017 108000 255 €
Näytä huoltopyyntö Mazda 3 2.0 2015 156000 257 €
Näytä huoltopyyntö Volvo S70 2.5 Turbo 1997 357000 183 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 GTE Hybrid 2019 251000 288 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2018 140000 185 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.5 TSI G-tec 2021 60 €
Näytä huoltopyyntö Honda Civic 1.8 2010 217000 183 €
Näytä huoltopyyntö BMW X1 18d 2017 196000 363 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 318d mk2 2017 300000 356 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 318d mk1 2013 273000 347 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Auris 1.6 2010 221000 244 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 TSI 2015 175000 181 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat 1.4 TSI 2018 258 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.6 TDI 2016 235000 275 €
Näytä huoltopyyntö Saab 9-3 1.9 TTID mk2 2008 362000 234 €
Näytä huoltopyyntö Hyundai i30 1.4 2018 94000 260 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Caddy 1.4 TSI 2019 75000 303 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat 1.4 TSI 2018 262 €
Näytä huoltopyyntö Seat Alhambra 2.0 TDI 2011 300000 280 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz A 180 2014 118000 328 €
Näytä huoltopyyntö Dodge Avenger 2.7 Flex-Fuel 2008 190000 75 €
Näytä huoltopyyntö Seat Ibiza 1.2 TSI 2011 99393 257 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.6 TDI GreenLine 2012 256 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Touran 1.6 TDI 2019 100000 305 €
Näytä huoltopyyntö BMW 5-Sarja 520d mk1 2011 385000 321 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Superb 2.0 TDI mk1 2016 191367 275 €
Näytä huoltopyyntö Renault Captur 1.3 TCE mk2 2019 101000 240 €
Näytä huoltopyyntö BMW 5-Sarja 518d mk2 2015 195000 353 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Note 1.4 2013 71796 267 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 220 CDI 2015 320 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Rapid 1.2 TSI 2017 81000 230 €
Näytä huoltopyyntö Volvo S90 D4 2.0 2017 153000 389 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D4 2.4 2016 197 303 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 180 CGI 2011 180000 276 €
Näytä huoltopyyntö Opel Mokka 1.4 Turbo mk1 2014 130000 278 €
Näytä huoltopyyntö Seat Leon 2.0 TDI mk2 2018 86000 245 €
Näytä huoltopyyntö Audi Q3 TFSI e 2021 48000 106 €
Näytä huoltopyyntö Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 2018 130000 238 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.0 EcoBoost mk2 2017 102000 229 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.2 TSI 2015 251 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.2 DIG-T mk1 2017 114440 249 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 320i GT F34 2017 115000 422 €
Näytä huoltopyyntö Toyota RAV4 2011 80000 235 €
Näytä huoltopyyntö Volvo XC60 D4 2.4 mk2 2015 173000 306 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Auris 1.8 Hybrid 2017 130000 165 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Auris 1.8 Hybrid 2017 130000 331 €
Näytä huoltopyyntö Ford Transit Custom 350 2.0 TDCI FWD 2018 210000 327 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 2.0 EcoBlue 2020 188000 247 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Bora 1.9 TDI 2004 227000 197 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Superb 2.0 TDI 2013 240000 312 €
Näytä huoltopyyntö KIA Rio 1.25 2016 78000 234 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2016 260tkm 252 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 TDI 2008 478000 320 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.6 mk2 2009 193 €
Näytä huoltopyyntö BMW X1 20d 2013 245500 327 €
Näytä huoltopyyntö Volvo S80 D5 2.4 2011 229000 240 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz A 180 2015 107000 517 €
Näytä huoltopyyntö BMW 1-Sarja 116i mk2 2009 296 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 TSI 2012 108000 220 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V90 D4 2.0 2017 204000 339 €
Näytä huoltopyyntö Audi A5 2.0 TDI 2018 139000 354 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 2008 1.6 HDI 2014 285 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Almera 1.5 2003 150000 135 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.6 EcoBoost mk1 2013 165000 204 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.0 EcoBoost mk2 2016 281 €
Näytä huoltopyyntö Dacia Logan 0.9 TCE MCV 2016 61 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz A 180 2013 220000 238 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.6 TDI 2013 240000 282 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.0 EcoBoost 2019 107000 249 €
Näytä huoltopyyntö Ford Fiesta 1.4 2008 106000 194 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 TDI 2010 284 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 TSI 2009 132000 178 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.2 TSI 2016 85000 280 €
Näytä huoltopyyntö Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 2019 20000 184 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.3 DIG-T mk2 2019 145000 318 €
Näytä huoltopyyntö Audi A6 Allroad 3.0 TDI 2007 377000 392 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.2 DIG-T mk2 2018 117k 240 €
Näytä huoltopyyntö Ford C-Max 1.6 2004 90000 154 €
Näytä huoltopyyntö Skoda KAROQ 1.6 TDI 2019 165000 266 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2018 120000 303 €
Näytä huoltopyyntö Honda CR-V 2.0 2003 139 €
Näytä huoltopyyntö Honda FR-V 2.0 2006 422000 195 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.2 DIG-T mk2 2017 206 €
Näytä huoltopyyntö Citroen DS4 1.6 THP 2012 100000 179 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Yeti 2.0 TDI 2014 298000 289 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz A 150 2005 255000 190 €
Näytä huoltopyyntö Opel Astra 1.6 CDTI 2016 220000 321 €

Kilpailuta alueesi tarjoukset tästä

Kilpailuta huoltosi tästä

Tarvitsetko apua AutoJerryn käytössä?
Voit aloittaa palvelun käytön jättämällä
uuden tarjouspyynnön täältä >>

Jo yli 500 000 suomalaista käyttää AutoJerryä auton huoltamiseen!

Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin, katso Asiakaspalvelu-sivumme josta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.