Pyyntö jätetty: 08/2016
Huolto viimeistään: 08/2016
Kilometrit: 41000
Vuosimalli: 2006
Kategorioita:
Jakohihnan vaihto,
Hyundai Grandeur
Alue: Kempele
Muuta:
Hyundai huolto Kempele,
Lisätietoa
Jakohihna:
Työnä olisi "huoltovapaasta" ketjujakopäästä 97% varmuudella kuuluvan kurahduksen eli raapaisuäänen arviointi ja mahdollinen jakopääremontti. Ääni kuuluu lämpimällä koneella useammin esim. peräkkäin starttaillessa. Harvemmin kuuluu kylmällä seisoneella koneella. Ääni kuuluu heti starttauksen alussa. Ääni on nyt varmaan alle 0.5 sekuntia pitkä. Alussa oli hieman pitempikin. Ääni lyheni, harveni ja vaimeni aika paljon kun vaihdoin paksummat Valvolinen maxlife 10W40 öljyt. Öljyhän olisi tarkoitettu paljon ajetuille autoille. Huomasin vanhassa öljyssä jonkin verran hiekkamaista sakkaa joka luullakseni on metallia. Huono juttu. Haluaisin uskoa että ääni tulisi ketjujen nailonisten laahaimien (normaalista) kiristymisestä mutta pahoin pelkään että se tulee metallista.
Hyundain ja Kian V6 koneissa on ollut "maailmalla" aikalailla ongelmia öljynpaineella toimivien jakoketjun kiristimien kanssa. Kiristimissä on myös räikkäsysteemi joka voi kuitenkin antaa periksi kun öljynpainetta ei ole. Autoni on Hyundai Grandeur vm. 2006 3.3 V6 vasta 41 km. Ainakin Sonataa on myyty suomessa samalla koneella. Olen lukenut ulkomailta netistä että Hyundai olisi suunnitellut kiristimet uusiksi joskus 2008. Luulen että jompikumpi ketju jää löysälle ja startatessa raapaisee ylhäällä hammaspyörien välissä olevaan ohjariin tai jakopäänkoppaan jossain. Ohjari on metallia jonka välissä ketju kulkee. Ohjarissa olevan "välin" yläpuolinen osa on päällystetty nailonilla mutta alapuolinen onkin sitten kovaa terästä?. Ohjareita on hajonnut maailmalla kun löysä ketju on syönyt ohjarin alapuolisen metallin poikki ja ohjari on irronnut kokonaan ja lentänyt ties minne jakopäässä. Youtubessa on useita hyviä eli pahoja videoita näistä jakopäistä eli kiristimistä ja ohjareiden hajoamisista. Esim. Find hyundai timing chain tensioner. Nuo ohjarit ja ketjut näkee kun ottaa venttiilikopat pois. Kiristimiin ei varmaan pääse kuin irrottamalla jakopään kopan. Jakopäänkopan ja apurungon välissä saattaa olla tilaa tarpeeksi, koska auto on ISO, mutta kyllä tämä "diplomityö" on. Tarvitaan kokenut asentaja.
Haluaisin ensin kuunteluttaa autoa ja mahdollisesti tarkistuttaa nuo jakopään yläosan ohjarit. Tietysti ääni voi tulla ihan mistä vaan mutta pahinta pelkään. Etummaisen venttiilikopan tiiviste hikoilee etukulmasta välillä hieman öljyä jonka saanee kuriin jollain tiivistetahnalla. Vuoto johtuu varmaan alumiiniin jääneestä valusaumasta joka olisi pitänyt jo tehtaalla tasoittaa. (Tästäkin on YouTubessa video.)
Auto on ollut minulla hieman yli vuoden ja 3 kk. Ostin Oulusta oikein liikkeestä. Vanha ja "monesta tunnettu" kauppias ei oikeastaan alkanut kuuntelemaan. Suhautteli vain rasvaa moniurahihnan kiristimiin. En ole käynyt Wetterillä joka näitä aarteita nykyään myy.
