Nastat vai kitkat? 

Syksyn kahvipöytäkeskusteluiden kestoaihe on täällä taas eli valitako nasta- vai kitkarenkaat.

Talvirenkaat ovat kehittyneet vuosien saatossa ja eroavaisuudet nastojen ja kitkojen välillä ovat kaventuneet. Yleistäminen, kitkat vastaan nastat, alkaa olemaan haastavaa, koska molempien rengastyyppien huippumallit pärjäävät testeissä lähes kauttaaltaan tasaväkisesti. Mutta yksi on ja pitää, jäisellä tienpinnalla nastat ovat edelleen kunkut ja ainakin viime talvena lunta ja jäätä riitti lähes koko Suomessa pitkälle kevääseen. Nastarenkaisiin on päätynyt noin 80% autoilijoista, eli selvä enemmistö Suomalaisista autoilijoista luottaa siis edelleen nastoihin.

Kitkarenkaiden vahvuudet tulevat tyypillisesti esille kuivalla, märällä tai sohjossa ajettaessa. Myös rengasmelu kitkarenkaissa on pienempi. Muissa Pohjoismaissa, joissa on leudommat talvet, kitkojen osuus on jo n. 40%.

Miten sitten valita?

Jos asut Varsinais-Suomessa tai muualla Etelä-Suomessa voit harkita kitkarenkaita, ja erityisesti silloin, jos ajat vain kantakaupungissa tai vilkkailla suolatuilla teillä. Jos kuitenkin käyt talven aikana pohjoisempana tai ajat syrjäisemmillä teillä, niin nastarengas on todennäköisesti fiksumpi valinta, jotta jää ei pääse yllättämään.

Liikenteenturvallisusvirasto Trafi määrittää, että talvirenkaat on vaihdettava alle viimeistään 1.12. ja niitä on käytettävä helmikuun loppuun. Toisaalta lain mukaan nastarenkaita saa käyttää aina sään ja kelin niin vaatiessa. Talvirenkaiden kulutuspinnan syvyys on hyvä olla vähintään 5 mm, ja minimissään 3 mm. Hinnat uusille talvirenkaille alkavat n. 300 eurosta riippuen renkaan mallista ja koosta.

Kilpailuta uudet talvirenkaat >>