Jakohihnan vaihto

Tarvitsetko palvelua Jakohihnan vaihto?

Vastaanota tarjouksia työstä Jakohihnan vaihto

Kilpailuta sopivin huolto nopeasti


Jätä tarjouspyyntö palvelusta Jakohihnan vaihto

Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty

Lisää tietoa aiheesta Jakohihnan vaihto


Jakohihnan katkeaminen käy kalliiksi

Jakohihna ja -ketju ovat oleellinen osa moottorin toimintaa. Jakohihna on kiinnitetty kampi- ja nokka-akseliin.

Moottorin toiminnan kannalta erityisen tärkeää on kampi- ja nokka-akselin yhteinen toiminta ja niiden ajoitus. Jakohihnan avulla venttiilit aukeavat ja sulkeutuvat oikeaan aikaan sylinterin imu- ja pakovaiheen kanssa. Tästä syystä useimmissa moottoreissa jakohihnan katkeaminen tai jakoketjun niin sanottu pomppaaminen aiheuttaa usein moottorivaurion. Tällaisessa tilanteessa männät ja venttiilit usein törmäävät toisiinsa, mistä seuraa moottoririkko.

Vaihda jakohihna AINA viimeistään ohjekirjaan merkityn aikavälin mukaan

Jakohihna kannattaa vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti. Vaihto suositellaan tehtäväksi noin 40 000–200 000 kilometrin jälkeen tai 4–10 vuoden välein. Vaihtoväli riippuu automerkistä, -mallista ja moottorityypistä.

Jakohihnan vaihtaminen suositellaan tehtäväksi pakettina, johon kuuluu yleensä ainakin vesipumpun, hihnan kiristimien ja kiristinrullien vaihto. Edellämainittuja kutsutaan yleisesti jakohihnasarjaksi.

Jakoketjunkin voi joutua vaihtamaan!

Jakoketjua ei yleensä tarvitse vaihtaa, mutta on mahdollista että autonvalmistajalla on jakoketjun vaihtoon suunniteltu vaihtoväli. Jakoketju venyy käytössä, joten jakoketjulla varustetun ja paljon ajetun auton moottori ei välttämättä enää toimi parhaalla mahdollisella tavalla. 

Jakoketju onkin hyvä tarkistaa, jos autolla on ajettu satojatuhansia kilometrejä. Jakoketju alkaa usein ääntää, jos ketju on venynyt tai katkeamassa. Uusimmissa automalleissa voi syttyä moottorin vikavalo, jolloin kannattaa kääntyä mahdollisimman pian autokorjaamon puoleen.

Mikä moottorissa vinkuu?

Jos auton moottoritilasta kuuluu vinkumista, kyseessä on yleensä apulaite- tai laturinhihna. Vinkuminen on yleensä merkki kuluneesta, kosteasta tai löysästä hihnasta tai kuluneesta kiristimestä. Jos ei ole varma, osaatko tarkistaa hihnojen kuntoa, on hyvä kääntyä korjaamon puoleen. Vialliset hihnat voivat esimerkiksi katketa ajon aikana, mistä voi seurata suurempia kuluja, kuin pelkästä hihnan vaihdosta tulisi.

Katso myös jakohihnan vaihdon hinta.

 


Aloita huoltoliikkeiden vertailu tästä

Lisää aiheesta


Asiakkaiden tarjouspyyntöjä

Jätä oma tarjouspyyntö ja vastaanota alueesi tarjoukset