Jakohihnan vaihto ehkäisee moottoririkkoja

Jakopään tehtävä on moottorin toiminnan kannalta korvaamattoman tärkeää. Jakohihna saa auton moottorin venttiilit avautumaan ja sulkeutumaan juuri oikeaan aikaan. Se siis huolehtii moottorin mekaanisten osien ajoituksesta, jotta moottori pysyy käynnissä. 

Säännöllinen huolto vai moottoriremontti?

Jakopäätä autossa pyörittää hihna tai ketju. Hihnan katketessa moottorin jako menee sekaisin, mäntä osuu venttiileihin ja iskee ne läjään ja joskus jopa kiinni moottorin kanteen. Moottoriremontti on yleensä tuhansien eurojen korjaus, ja joskus ainoa vaihtoehto voi olla uusi moottori. Pahinta on, että ennen tuhoa ei välttämättä syty mitään varoitusvaloa. Kaikkien jakohihnan vaihtojen keskihinta on ollut n. 490 €.

Jakohihnan vaihto tulee suorittaa säännöllisesti valmistajan määrittämin huoltovälein, joka autokohtaisesti vaihtelee 40 – 200 tkm tai 4 -10 vuoden välein. Huollossa kuuluu vaihtaa myös hihnan kiristin, rullat ja useimmiten vesipumppu, jos jakohihna pyörittää myös sitä.

Onko jakoketju ikuinen?

Joissain automalleissa jakopäässä on hihnan sijaan metallinen jakoketju (mm. useat Toyota, BMW, MB ja Nissan mallit). Yleisesti ketju on suunniteltu kestämään koko moottorin käyttöiän (~300 tkm), mutta kannattaa tarkastaa, onko autosi valmistaja määrännyt myös ketjulle tietyn vaihtovälin. Osassa automalleissa on tehtaalla heikosti suunniteltu ketju, joka on voinut aiheuttaa lukuisia moottoririkkoja. Tällöin voidaan puhua jopa tyyppiviasta. Jakoketjuissa vaihdon keskihinta on ollut noin 900 euroa.

Kilpailuta jakopään huolto tästä >>