Jarruhuolto

Tarvitsetko palvelua Jarruhuolto?

Vastaanota tarjouksia työstä Jarruhuolto

Kilpailuta sopivin huolto nopeasti


Jätä tarjouspyyntö palvelusta Jarruhuolto

Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty

Lisää tietoa aiheesta Jarruhuolto


Jarrulevyt ja jarrupalat

Jarrulevyjen ja -palojen vaihto on suhteellisen helppo suorittaa. Työhön voi kulua odotettua enemmän aikaa, jos ruoste on päässyt vaikuttamaan esimerkiksi muttereihin. ABS-jarrujärjestelmällä varustetussa autossa on ABS-anturit, jotka voivat vaurioitua jarruja huoltaessa.

Vialliset jarrut tunnistaa yleensä ravistamisesta jarruttaessa tai jarrutehojen heikentymisestä. Lisäksi jarrulevyjen pinta on voinut värjäytyä sinertäväksi tai jarrut ovat alkaneet vinkua. Jarrujen kunnosta on erityisen tärkeä pitää huolta, jotta turvallisuus liikenteessä olisi taattu.

Jarrulevyt olisi hyvä vaihtaa aina pareittain, jotta jarruvoimat olisivat kohtuullisen hyvin tasapainossa molemmin puolin akselia ja myös sen takia, että levyt kuluvat yleensä tasaisesti kummaltakin puolelta autoa. Samalla olisi myös hyvä vaihtaa jarrupalat, ellei niitä ole vastikään vaihdettu uusiin.

Seisontajarru

Seisontajarrun eli käsijarrun tehtävä on pitää ajoneuvo paikallaan. Seisontajarrun ansiosta auto voidaan pysäköidä myös mäkeen. Useimmissa autoissa käsijarru lukitsee taka-akselin pyörät, mutta joissakin merkeissä ja malleissa lukitaan etuakselin pyörät. Seisontajarrun kytkentätapoja on pääasiassa kolmenlaisia, ja perinteisin ja yleisin tapa on kahvasta vedettävä seisontajarru. Esimerkiksi Mercedes Benz -merkkisissä autoissa on käytössä seisontajarrua varten poljin, jota painamalla seisontajarru kytkeytyy. Polkimilla varustetuissa seisontajarruissa vapautus yleensä toteutetaan vedettävällä kahvalla. Kolmas tyyppi on napista toimiva seisontajarru eli elektroninen seisontajarru.

Jarruneste

Jarrunesteen tehtävänä on välittää voima jarrupolkimelta jarruihin. Jarruneste on hydraulineste, joka olisi hyvä vaihtaa kahden vuoden välein. Jarrunesteen määrää voi seurata konehuoneessa sijaitsevasta säiliöstä. Jos nestemäärä vähenee säiliöstä, voidaan olettaa jarrujärjestelmässä olevan vuoto. Vuoto olisi hyvä paikantaa ja korjata mahdollisimman pian. Jarrunesteeseen imeytyy vettä, minkä vuoksi jarrunesteen ominaisuudet muuttuvat huonommiksi ja jarrujärjestelmä altistuu korroosiolle helpommin. Jarrunesteeseen imeytynyt vesi laskee jarrunesteen kiehumispistettä, jolloin jarrutettaessa jarruneste lämpenee herkemmin. Jos jarruneste alkaa kiehua jarrutettaessa, se muodostaa ilmakuplia järjestelmään. Ilmakuplat painuvat jarruttaessa kasaan, jolloin poljin muuttuu löysäksi ja tarpeeksi suuren jarrutuspaineen aikaan saamiseksi jarrupoljinta voi joutua pumppaamaan. 

Katso myös jarrupalojen vaihdon hinta.

 


Aloita huoltoliikkeiden vertailu tästä


Asiakkaiden tarjouspyyntöjä

Jätä oma tarjouspyyntö ja vastaanota alueesi tarjoukset