Hytkyttävää hyrinää

Tiesitkö tämän sähköautojen historiasta?

Autoilun historiassa sähköautot ovat olleet mukana alusta asti: ensimmäistä sähköautoa ajettiin Skotlannissa jo vuonna 1837. 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa sähköautoja kehitettiin runsaasti Euroopassa ja Yhdysvalloissa. 1900-luvun alussa sähköautot olivat kaikista suosituimpia autoja, ja esimerkiksi New Yorkin ensimmäiset taksit kulkivat sähköllä.

Belgialainen Camille Jenatzyn rikkoi Le Jamais Contente – sähköautollaan ensimmäisenä 100 km/h haamurajan.

Ensimmäiset kuusi autoilla tehtyä nopeusennätystä ajettiin sähköautoilla. Ensimmäisen virallisen nopeusennätyksen teki ranskalainen Gaston de Chasseloup-Laubat joulukuussa 1898, kun hän saavutti 63,151 kilometriä tunnissa. Nopeusennätys nousi tasaisesti seuraavan 18 kuukauden ajan, ja korkein tulos merkittiin belgialaisen Camille Jenatzyn nimiin. Hän ajoi sähköautollaan 105,88 kilometriä tunnissa ja oli ensimmäinen yli sadan kilometrin tuntinopeuden saavuttanut kuski.

Yhdysvaltalainen William Vanderbilt teki uuden ennätyksen (122,44 km/h) polttomoottorin voimalla vain muutamaa kuukautta myöhemmin. Tästä alkoi polttomoottoriautojen menestys nopeusennätysten hallitsemisessa, ja samalla ne syrjäyttivät sähköautot myös massavalmistuksessa. Polttomoottoriautot veivät markkinat lopullisesti Fordin tehtailla käynnistetyn liukuhihnatuotannon myötä, ja 1930-luvun loppuun mennessä sähköautojen tuotanto hiipui kokonaan.

Lähteet: The World’s Fastest Cars, Sähköautot -Nyt! –yhteisö, plugIt.fi


OSALLISTU JA VOITA 100 € lahjakortti omalle lähikorjaamolle!

Kommentoimalla tätä esittelyä vähintään kolmella sanalla olet mukana arvonnassa. Kommentin on toki oltava positiivinen. Ja muistathan valita alla "Julkaise myös Facebookissa"Ja kun kilpaillaan pitäähän ne säännöt olla. Voit niitä lueskella tästä. :)