Autosi kaksi tärkeintä huoltoa

Uutta ja uudehkoa autoa huolletaan usein korjaamolla ja huolloissa noudatetaan valmistajan huolto-ohjelmaa. Huolto-ohjelmat sisältävät vaihdettavien öljyjen, nesteiden ja suodattimien lisäksi pitkän listan erilaisia tarkastuksia.

Kuitenkin, kun auto vanhenee ja menettää arvoaan, niin ei aina muisteta tai viitsitä tehdä huoltoja, kuten aiemmin. Autosi toimivuuden kannalta kaksi tärkeintä huoltoa, jotka pitää tehdä kuitenkin säännöllisesti ovat öljynvaihto ja jakohihnasarjan uusiminen.

Öljynvaihto

Öljynvaihto on autosi tärkein huolto. Öljynvaihdossa vanhat öljyt lasketaan pois öljypropun kautta tai imetään erityisellä laitteella öljyn mittatikun putken kautta. Lisäksi öljynsuodatin vaihdetaan uuteen ja tarvittaessa öljyproppuun laitetaan uusi tiivisterengas, jotta öljy ei ala vuotamaan propun kohdalta.

Öljyn on täytettävä autonvalmistajan suosittelema viskositeetti ja luokitus, jotta voidaan olla varmoja siitä, että moottorin osat saavat tarvitsemansa voitelun. Jos et ole varma öljynvaihtovälistä, niin hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää 10 000 – 15 000km tai 1 vuosi, kumpi ensiksi täyttyy, aika vai kilometrit. Asia selviää autosi omistajan käsikirjasta, mutta vaihtaminen useammin, kuin autosi virallinen vaihtoväli on, pitää moottorin paremmassa kunnossa pitkällä aikavälillä.

Miksi öljynvaihto? Kun moottori käy, niin öljyn sekaan joutuu jatkuvasti palamisprosessin seurauksena likaa, esimerkiksi nokea. Lisäksi lämpötilan vaihtelun seurauksena moottorin sisäpinnoille muodostuu vettä, joka joutuu öljyn sekaan. Öljyn tehtävänä on voidella ja sitoa likaa itseensä ja öljynsuodattimen tehtävä on poistaa likaa öljystä. Öljy kuluu näin käytössä ja menettää voitelevia ominaisuuksiaan. Lisäksi öljyä häviää moottorista esimerkiksi kulkeutumalla männänrenkaiden välistä palotilaan. Kun öljy ei ole enää tehtäviensä tasalla se ei voitele kuten pitäisi. Moottorin osat alkavat kulua ennenaikaisesti.

Voidaankin sanoa, että moottori, jonka öljynvaihdot on hoidettu ajallaan ja laadukkaalla oikealla öljyllä on luotettavampi, tehokkaampi ja ympäristöä vähemmän kuormittava, kuin moottori, jonka öljynvaihdot on laiminlyöty.

Voit pyytää öljynvaihtotarjoukset tästä --> 

Jakohihnan vaihto

Jakohihnasarjan vaihto, eli tuttavallisemmin jakohihnan vaihto, on toiseksi tärkein huolto. (ei autoissa, joiden jakopää on ketju- tai rataskäyttöinen)

Jakohihnan tehtävä on moottorin oikean toiminnan kannalta korvaamattoman tärkeää. Kun moottori käy, pyörittää kampiakseli jakohihnaa, joka pyörittää nokka-akselia saaden venttiilit avautumaan ja sulkeutumaan juuri oikeaan aikaan moottorissa, eli yksinkertaisesti sanottuna laittaa moottorin yleensäkin toimimaan. Jakopää huolehtii teknisemmin ilmaistuna moottorin ajoituksesta.

 

Miksi Jakohihnan vaihto?

Jakohihna ja sen kiristin ja ohjainrullat kuluvat käytössä. Tyypillinen vaihtoväli on 90 000 km - 200 000 km tai tietty määrä vuosia. Oman auton kohdalla asia kannattaa tarkastaa esimerkiksi omistajan käsikirjasta. Jakopään huollossa vaihdetaan siis hihnasarja, joka sisältää hihnan ja tarvittavat rullat ja kiristimen.

Mikäli jakohihna pyörittää auton vesipumppua, niin on vesipumppu käytännön kannalta ehdottoman viisasta vaihtaa saman työn aikana. Myös edullinen moniurahihna kannattaa vaihtaa samalla, sillä se lähes poikkeuksetta on irrotettava joka autossa pois edestä jakohihnavaihtotyön aikana. AutoJerryn tarjouspyynnössä ja tarjouksissa on lähes aina koko paketti, eli hihnasarja, vesipumppu ja moniurahihna. Kaikki korjaamot eivät välttämättä kuitenkaan oletusarvoisesti tarjoa esimerkiksi vesipumppua ja tällöin tarjous näyttää halvemmalta. Kannattaa siis olla tarkkana tarjouksia itse kysellessään.

Hihnan katkeamisella tai kiristimen pettämisellä on kalliit seuraukset. Kun moottorin jako menee sekaisin esimerkiksi hihnan katketessa, osuvat männät venttiileihin ja iskevät ne solmuun ja mahdollisesti myös kiinni kanteen tai sylinteriin. Tällöin moottori on käyttökelvoton. Jaon seottua moottoriremontti voi olla tuhansien eurojen korjaus ja pahan tuhon jälkeen jopa toisen moottorin hankinta voi tulla halvemmaksi. Pahinta onkin, että ennen tuhoa ei välttämättä syty mitään varoitusvaloa. Siksi joskus kalliiltakin tuntuva jakopään huolto ajallaan on säästöä pitkällä aikavälillä.

 

TARVITSEEKO AUTOSI ÖLJYN- TAI JAKOSARJANVAIHTOA?

Kilpailuta huollot tästä --> 

 

KATSO PALJONKO AUTOSI ÖLJYNVAIHTO MAKSAA!

Katso öljynvaihdon hinnat --> 

 

KATSO PALJONKO AUTOSI JAKOSARJAN VAIHTO MAKSAA!

Katso jakohihnasarjan vaihdon hinnat -->