Projekti ”Matkalla Tunturiralliin 2017”: Viimeinkin oma auto!

Olen elävä esimerkki siitä, mikä vaikutus ympäristöllä ja kaveripiirillä on harrastusten valintaan. Ennen mopoikää jääkiekko oli kova juttu ja kiekkoa lätkittiin kotikylän kaukalossa illat pitkät. Mopon saatuani maailma oli jo ainakin minun näkökulmastani täysin avoin ja samalla jääkiekkokaukalo alkoi tuntumaan ahdistavan pieneltä. Mopolla pääsi jo kauas ja puhumattakaan siitä, kuinka kauas pääsi kevytmoottoripyörällä! 125cc Yamahalla päristeltiin jo ihan ulkomaille, nimittäin Piteån kiihdytyskisoihin Ruotsiin. Ennen 18v. syntymäpäiviäni minulla oli ollut jo useita mopoja ja kevariin ajettu tuhansia kilometrejä. Paljon pärinää ja vaihtuneita maisemia oli mahtunut elämääni jo ennen täysi-ikäisyyttä.

Ajokortti-ikään päästyäni oli paikallinen huoltamoyrittäjä jo hankkinut ensimmäisen ralli-autonsa ja samalla tartutti ralli-innostuksen Vanttauskosken nuoriin miehiin ja naisiin.
Pentin esimerkin myötä yhä useampaan autotalliin ilmestyi ralli-auto ja nopeasti harrastajia oli tässä pienessä kylässä useampia. Useasti seisoin kainaloitani myöten lumihangessa seuraamassa ohi kiitäviä ralli-autoja tai vietin aikaa kavereiden talleilla kun he virittelivät näitä kiehtovia vauhtihirmuja talleissaan. Minullakin kuume alkoi olla sitä luokkaa, että aloin miettimään mahdollisuutta hankkia oma ralli-auto. Pikainen vilkaisu lompakkoon kertoi kuitenkin karua kieltään ja ajatuksen vienti toteutuksen asteelle tuntui liian kovalta tehtävältä.
Yllättäen minulle tuli kuitenkin mahdollisuus ostaa 50% osuus ralli-autosta kaveriltani. Jari oli hankkinut auton puoliksi hänen kaverinsa kanssa, mutta jo ennen ensimmäistä rallia toinen osapuoli oli alkanut katua ostostaan. Tästä lähtikin varsin värikkääksi muodostuneet keskustelut siitä, millainen tulisi olemaan ensimmäisen rallin roolijako.
Jari oli vahvasti sitä mieltä, että hän ajaa ensimmäisen yhteisen rallimme minun toimiessa kartturina. Minä taas laitoin kaupan ehdoksi sen, että minä toimin kuljettajana tai kauppoja ei synny. Ilman tätä ehtoa suuri haaveeni ajaa Tunturirallissa olisi siirtynyt vuodella eteenpäin ja se ei vain sopinut minulle. Tämä pattitilanne laukesi sillä, että sovimme minun ajavan ensimmäisen kisan ja tämän sopimuksen myötä minä omistin 50 % F-ryhmän Ford Escort 1600:sta!

.

p.s. Jukka etsii kauttamme yhteistyökumppaneita haaveensa toteuttamiseen. Jos haluat mukaan tähän vauhdinhurmaan edes pieneksi siivuksi ajopuvunhihaa, ota yhteyttä AutoJerryyn asiakaspalvelu@autojerry.fi "Matkalla tunturiin!"