Ranskalainen Michéle Mouton on toistaiseksi ainoa naiskuski, joka on voittanut rallin MM-osakilpailun. Vuonna 1951 syntyneen naisen ralliuran huippuhetket sijoittuvat 1980-luvulle, vaarallisten B-ryhmän autojen aikakaudelle. Mouton todisti olevansa auton ratissa yhtä hyvä kuin miehet. Hän ei ikinä halunnut olla nopea naiskuski – pelkästään nopea kuski.
Lakia yliopistossa opiskellut Mouton osallistui rallikisoihin ensin kartanlukijana. Hän oppi nopeasti kartturin perustaidot, ja hänen peloton luonteensa sopi täydellisesti nopeatempoisiin kisoihin.
Moutonin isä huolestui tyttärensä uuden harrastuksen riskeistä, ja ehdotti tämän vaihtavan paikkaa kartanlukijasta kuskiksi. Kaksikko teki sopimuksen: isä ostaisi tyttärelleen kilpa-auton, ja naisella olisi vuosi aikaa näyttää taitonsa.
Mouton otti haasteen vastaan, ja vuonna 1974 hän aloitti kisaamisen Renault Alpine -autollaan paikallisissa rallikilpailuissa ja mäkiajoissa. Kun vuoden koeaika oli ohi, nainen oli voittanut useita kilpailuja Ranskassa ja suoriutunut ensimmäisestä kansainvälisestä kilpailustaan, Korsikan rallista. Hän ei enää aikonut palata opintojensa pariin.
Onnistuneet tulokasvuodet rohkaisivat Moutonia jatkamaan ralliuraansa. Hän saavutti ensimmäisen luokan voiton Korsikan rallissa, osallistui Le Mansin 24 tunnin ajoon naiskartturiensa kanssa ja todisti kykynsä monelaisten autojen ratissa. Naisen lahjakkuus ei jäänyt huomiotta, ja Ranskan Fiat palkkasi naisen talliinsa 70-luvun lopussa.
1980-luvun alussa Mouton siirtyi Audin tehdastalliin, tiimikaveriksi suomalaiselle Hannu Mikkolalle. Kun Mouton voitti ensimmäisenä naiskuskina MM-osakilpailun Italian Sanremon rallissa, oli se ensimmäinen voitto myös Audille.
Vuosi 1982 oli Moutonin uran menestyksekkäin. Nainen oli onnistunut vakuuttamaan kanssakisaajansa rohkealla ajotyylillään, ja samana vuonna hän voitti kolme MM-rallin osakilpailua. Mouton oli lähellä voittaa rallin MM-sarjan kokonaiskilpailun, mutta hävisi täpärästi Opel-kuski Walter Röhrlille.
Mouton ajoi Audille vielä seuraavat kolme vuotta, mutta ei saavuttanut enää osakilpailuvoittoja. Nainen kohtasi paljon epäonnistumisia ja kolareita, jotka pitivät hänet poissa kärkisijoilta. Peugeotin tallissa Mouton ajoi vielä vuonna 1986, mutta Henri Toivosen ja hänen kartturinsa kuolemaan johtanut onnettomuus Korsikan rallissa lopetti B-autojen käyttämisen MM-rallikisoissa kokonaan. Yksi aikakausi päättyi, ja Mouton jätti aktiiviuran rallikuskina taakseen.
Vaikka ura ammattikuskina olikin ohi, Mouton jatkoi puuhastelua moottoriurheilun parissa. Hän on osallistunut useisiin eri autokisoihin vuosien varrella. Mouton on myös yksi Mestareiden kisa -moottoriurheilutapahtuman perustajajäsenistä, joka järjestettiin Henri Toivosen muistolle ensimmäisen kerran vuonna 1988. Nainen on myös toiminut kansainvälisen autoliitto FIA:n naiskomission puheenjohtajana.
Lähde: Hemmings Daily
Kuvat: Redbull.com
Kommentoimalla tätä esittelyä vähintään kolmella sanalla olet mukana arvonnassa. Kommentin on toki oltava positiivinen. Ja muistathan valita alla "Julkaise myös Facebookissa"! Ja kun kilpaillaan pitäähän ne säännöt olla. Voit niitä lueskella tästä. :)