Autojen ruostekorjausten pyynnöissä on huomattavia eroja Suomessa eri paikkakunnilla (katso kuvaaja). Tämä selviää AutoJerry.fi-palvelun tilastotiedoista. Ruostekorjaustarjouspyyntöjä autoihin jätetään Helsingissä kolme kertaa enemmän kuin Rovaniemellä. Eron merkittävin syy on luultavimmin tiesuolauksen huomattavasti suurempi määrä Helsingin alueella. Tämän vahvistaa myös ELY-keskus, jonka mukaan Lapin alueella käytetään 10 kertaa vähemmän suolaa kuin Uudenmaan alueella.
Hämmästyttävä löydös tilastosta on, että Helsingissä autojen ruostekorjauspyyntöjä on suhteessa jopa 50% enemmän kuin Espoossa ja Vantaalla. Yhtenä syynä myös tähän voi olla teiden suuremmat suolamäärät Helsingissä verrattuna Espooseen ja Vantaaseen. Toisena syynä näinkin merkittävään eroon saattaa olla se, että autoja säilytettäisiin Vantaalla ja Espoossa enemmän ulkona kuin Helsingissä. Ruostuminen nimittäin edistyy, jos suolasta kärsinyt auto laitetaan aika ajoin sulamaan talliin, jossa auto ehtii sulaa, muttei kuitenkaan kuivua.
Pyysimme kommenttia aiheeseen Suomen suurimmalta ruosteenestoketjulta Finikorilta. “Suolan vaikutus on kaikkein suurin yksittäinen tekijä autojen ruostumiseen. Etenkin viime vuosien talvet ovat olleet ankaria autoille kautta koko Suomen, sillä pitkään jatkuneet nollan tuntumassa sahaavat lämpötilat ovat pitäneet suola-autot liikkeellä ja tiet jatkuvasti märkinä tarjoten ruostumiselle parhaat mahdolliset olosuhteet“, toimitusjohtaja Teemu Suovesi Finikorilta kertoo. Hänen mukaansa alueelliset eroavaisuudet Etelä-Suomen ja Pohjois-Suomen kesken voidaan huomata myöskin ruostesuojauksien ja ruosteenestoliikkeiden määrässä.
Alla oleva kuva näyttää ruostekorjaustarjouspyyntöjen määrän suhteutettuna kaikkiin AutoJerry.fi välittämiin tarjouspyyntöihin eri kaupungeissa vuosina 2014-2016. Tänä aikana AutoJerry.fi välitti 300 000 tarjousta 982 automerkille.
Teiden suolausmäärät perustuvat tienpidon alueurakka järjestelmän (AURA järjestelmä) raporttiin talvikaudelta 2015.