Projekti ”Matkalla Tunturiralliin 2017”: Ensimmäinen kisa osa 1

Ensimmäiseen kisaan valmistautuminen oli aikalailla hakuammuntaa, ei oikein ollut mitään käsitystä mitä pitäisi olla ja miten kisaan valmistautua. Onneksi siihen aikaan ei B-junioreilla ollut sallittua kisan nuotittaminen. Meidän jo muutenkin alimitoitettu rallibudjetti olisi kulutettu moneen kertaan jo pelkästään nuotittamisen polttoainekustannuksiin ennen kuin ralliautoa olisi edes käynnistetty. Muutenkin rahankäyttöä ennen kisaa piti miettiä tosi tarkkaan, esim.; ”söisikö tällä viikolla oikeaa ruokaa vai ostaisiko yhden kisarenkaan”. Uusista, ajamattomista piikkirenkaista pystyimme vain näkemään märkiä päiväunia!

Saimme haalittua harrastajapiireistä kasaan 3 settiä muutaman pätkän ajettuja piikkirenkaita. Kaksi settiä 13¨ vanteilla olevia ja yhden setin Saabin 15¨ vanteilla olevia. Isot pojat sanoivat, että 15¨ vanteista on iso etu nopeilla pätkillä. Se varmaan piti paikkaansa teoriassa, mutta käytännössä meidän suhteellisen tehottomassa kilpa-autossa niistä oli lähinnä haittaa. Ei löytynyt Tunturirallin reitiltä niin pitkää suoraa, että olisimme saaneet kelattua vauhtia rajoittajaan asti. Ehkä positiiviseksi asiaksi voidaan lukea se, että renkaat kestivät pitempään kun ne löivät vähemmän tyhjää.

Tämä kohtuullisen vajava rengasbudjettimme johti myös siihen, että emme raskineet näitä vähäisiä renkaita tuhlata harjoitteluun. Yhden ainoan kerran ajoin autoa ennen kisaa, jääradalla ja siviilirenkailla. Voin rehellisesti sanoa, että minulla ei ollut minkäänlaista kuvaa, miten ralli-auto käyttäytyy piikkirenkaat alla! Tämä johti myös siihen, että kun ensimmäisellä huoltopaikalla muutama kilometri ennen erikoiskokeen alkua vaihdoimme piikkirenkaat alle, niin pysähdyin jo ensimmäiselle linja-auto pysäkille katsomaan onko meillä kaikki renkaat tyhjänä. Muutaman kerran auton kierrettyäni kartturi minua valistamaan, että piikkirenkailla tulee sellainen fiilis ajaessa, auto kun on käytännössä piikkien päällä ja ne huojuvat. Just, olisihan tuon nyt voinut kertoa vähän aikaisemminkin!

En voi mitenkään sanoin kuvata sitä tunnetta kun odottelimme lähtöä ensimmäiselle erikoiskokeelle! Se jännitys, adrenaliinin ja testosteronin määrä, hikoilu ja mahahappojen runsaus! Yksi suuri unelma oli toteutumassa, minä Tunturallin erikoiskokeelle lähtöä odottamassa.

Jukka etsii kauttamme yhteistyökumppaneita haaveensa toteuttamiseen. Jos haluat mukaan tähän vauhdinhurmaan edes pieneksi siivuksi ajopuvunhihaa, ota yhteyttä AutoJerryyn asiakaspalvelu@autojerry.fi "Matkalla tunturiin!"


ps. NYT MYÖS UUDET RENKAAT AUTOJERRYSTÄ!

PYYDÄ TARJOUS RENKAISTA

Tarvitsetko apua AutoJerryn käytössä?
Voit aloittaa palvelun käytön jättämällä
uuden tarjouspyynnön täältä >>

Jo yli 500 000 suomalaista käyttää AutoJerryä auton huoltamiseen!

Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin, katso Asiakaspalvelu-sivumme josta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.