BMW 1-Sarja (2007) - Nokia
Jarrut:
Jarrunesteiden vaihto.
Moottori:
Moottorin jäähdytysnesteiden vaihto.
Vianhaku:
Mahdollisesti pakosarjasta jokin kiinnike irronnut/löysällä. Välillä resonoi hieman. Nostaa auto sen ollessa käynnissä ja tarkastaa pakosarja.
BMW 3-Sarja (2013) - Nokia
Moottori:
Vesipumpun vaihto
Nissan Qashqai (2017) - Nokia
Moottori:
Autossani palaa moottorivalo sekä herjaa start/stop system fault. Moottorivalo syttynyt puolen vuoden aikana pari kertaa ja vika aina kuitattu eikä korjattu. Toukokuussa käytin ekan kerran korjaamolla ja sieltä seuraava selvitys: herjaa start/stoppia -> ei oireita -> diagnoosi vikakoodia polttoaineen paineensäätimestä -> mitattu paineensäädin -> kunnossa -> koeajolla seurattu livedataa, arvot vastaavat pyydettyjä arvoja -> nyt ei saada vikaa päälle -> koodit nollattu -> jos vika uusii, uusittava korkeapainepumppu.
Auto kulkee normaalisti eikä pidä epämääräisiä ääniä.
Skoda Octavia (2013) - Nokia
Moottori:
Vesipumpun vaihto
BMW 5-Sarja (2008) - Nokia
Moottori:
Korkeapainepumppu ilmeisesti rikkoutunut.
Tässä fixuksen tekemä arvio viasta.
Käynnistyi pihasta kylmänä normaalisti. Suuttimien ympäristössä hieman polttoainetta, joka pestiin pois eikä sitä vuotanut havaittavasti.
Tyhjäkäynnillä rail paine on riittävä, mutta sahaa 50bar ylös ja alas. Kun kierrokset nostaa 2000rpm, niin painetta on jo 200bar liikaa ja 3000rpm on 300bar liikaa. Tehtiin polttoaineen paineensäädön sopeutus, mutta siitä ei ollut apua.
Mitä enemmän moottori lämpiää, sitä huonommin se käynnistyy. Myös rail paine tyhjäkäynnillä laskee sitä mukaa kun moottori lämpiää. Rail paine nousee käynnistäessä sitä heikommin, mitä lämpimämpi moottori on. Lopulta paine ei riitä enää käynnistymiseen.
4620 Rail paineen loogisuus, todennäköisyyslogiikka
Todennäköisesti rail putken takapäässä oleva paineensäätöventtiili on viallinen. Vika voi olla myös korkeapainepumpussa. Korkeapainepumppu on jakopäässä moottorin takana. Pumppuun luultavasti saa erikseen vaihdettua määränsäätöventtiilin ja se ehkä kannattaa vaihtaa jos paineensäätöventtiilin vaihto ei auta.
Rail putki purettu irti paineensäätimen vaihtoa varten. Paineensäätimen irroituksen jälkeen selvisi että polttoainejärjestelmässä liikkuu reilusti metallihiukkasia, luultavasti korkepainepumpun vian takia. Puhdistettiin rail putki ja vanha paineensäädin, koska uutta paineensäädintä ei kannata asentaa. Koottiin osat takaisin ja ajettiin auto pihaan. Koko polttoainejärjestelmässä on metallia. Metalli lähtee pumpusta ja menee sieltä suuttimille ja rail putkeen, takaisin tankkiin paluulinjaa pitkin ja tankista taas suodattimeen. Polttoaineen korkeapaineumppu on työläässä paikassa. Jos pelkän korkeapainepumpun ja paineensäätimen vaihtaa, niin metallihitua jää muualle järjestelmään ja se rikkoo/tukkii komponentteja taas uudelleen.
Volkswagen Touran (2011) - Nokia
Moottori:
Hehkutulppien vaihto ajankohtainen
Ford Galaxy (2009) - Nokia
Moottori:
Turbon huolto/korjaus. Moottori ujeltaa kiihdytyksessä. Ahtovuoto tai turbo?
Mercedes-Benz CLS (2011) - Nokia
Moottori:
Kaasuläpän mangneettiventtiilin vaihto